تاریخ انتشار : 1401/5/3 چاپ خبر
خطرات سامانه بارشی؛

سیل در راه استان بوشهر/ به رودخانه‌ها و آب‌راه‌ها نزدیک نشوید

با توجه به احتمال بارش‌های شدید در استان بوشهر و مناطق بالادست، همه افراد باید مراقب وقوع سیل و عواقب ناشی از آن باشند و از نزدیک‌شدن به رودخانه‌ها پرهیز کنند.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" گروه استان‌ها: وقوع بارش‌های شدید همواره با خطرات فراوانی روبرو است و در صورتی که مراقبت لازم نسبت به این موضوع صورت نگیرد می‌تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

طی روزهای گذشته بر اثر فعالیت سامانه بارشی در برخی از نقاط کشور به‌ویژه در استان فارس شاهد خسارت‌های جدی و تلفات جانی فراوانی بودیم.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی مونسون به استان بوشهر و همچنین بارندگی شدید در بالادست استان می‌طلبد که مراقبت لازم انجام شود.

بارش‌های شدید در راه است

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی از روز چهارشنبه تا اواسط هفته آینده شاهد بارش باران در استان خواهیم بود.

پیام مساعدی بیان کرد: در برخی از ساعات به صورت پراکنده در سطح استان بخصوص نواحی جنوبی، مناطق شرقی و مرتفع، با افزایش پوشش ابر وقوع ناپایداری‌های موقت جوی به صورت رعدوبرق، رگبار پراکنده باران، در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ، وزش تندباد لحظه‌ای و ایجاد گردوخاک پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بارش باران در استان‌های همسایه نیز وجود دارد تصریح کرد: سامانه بارشی مونسون چند روزی است که در سطح کشور فعال شده و از روز چهارشنبه فعالیت آن در استان بوشهر آغاز می‌شود.

احتمال وقوع سیل

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر سامانه مونسون را یک سامانه تابستانه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این سامانه تا میانه هفته آینده در نیمه جنوبی استان و ارتفاعات شرق استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه این سامانه بارشی دارای ماهیت نقطه‌ای و رگباری است خاطرنشان کرد: بارش شدید در زمان کم از خصوصیات این سامانه بارشی است که می‌تواند باعث بروز سیل شود.

مساعدی ادامه داد: با اشاره به شدت بارش‌ها، آب فرصت نفوذ در زمین را ندارد و به‌صورت روان‌آب جاری می‌شود که در مسیر خود می‌تواند خطرناک باشد.

سیل در راه استان بوشهر/ به رودخانه‌ها و آب‌راه‌ها نزدیک نشوید

وی تاکید کرد: حتی اگر در منطقه‌ای بارش باران هم وجود نداشته باشد دلیلی بر عدم وقوع سیل نیست و مردم باید از رفتن و ایستادن در کنار رودخانه‌ها و گذرگاه‌های سیل بپرهیزند.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر تاکید کرد: همچنین به‌دلیل داشتن رگبار و آذرخش از رفتن به ارتفاعات پرهیز شود. دریاروی هم نباید انجام شود.

وی گفت: مونسون از مناطق جنوبی استان بوشهر وارد و فعال می‌شود و سپس ارتفاعات شرقی، و روزهای جمعه و شنبه مناطق شرقیِ مرکز و شمال استان را را درگیر می‌کند.

به رودخانه‌ها نزدیک نشوید

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مبنی بر وقوع بارش‌های شدید بیان کرد: حوزه بالادست استان بوشهر بیشترین تأثیر را از این بارش‌ها می‌پذیرد.

بهمن گشتاسب از ورود روان‌آب‌ها از بالادست استان به مناطق داخلی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: بر همین اساس با ورود روان‌آب‌ها احتمال جاری شدن سیل در استان‌های هم‌جوار و همچنین جنوب و مرکز استان بوشهر وجود دارد.

وی با هشدار به کشاورزان، دامداران و عشایر تاکید کرد: باید اقدامات پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی در بخش‌های مختلف استان انجام شود.

رئیس گروه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از هم استانی‌ها به ویژه عشایر می‌خواهیم از اتراق، چرای دام و تردد در محدوده رودخانه‌ها و آبراه‌ها، به ویژه رودخانه‌های اصلی استان بپرهیزند.

وی با اشاره به اینکه حضور در کنار بسترهای خشک رودخانه‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد ادامه داد: هرگونه تردد، توقف و عکاسی در حاشیه رودخانه‌ها، لبه آبراه‌ها و روی پل‌ها خطرناک بوده و باید از این اقدامات پرهیز شود.

انتهای پیام

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.