تاریخ انتشار : 1401/4/19 چاپ خبر

مشکلات متعدد عشایر در تنگستان/ از آب و برق تا راه و تحصیل

عشایر تنگستان با نیازهای متعددی روبرو هستند که به گفته فرماندار این شهرستان، با برنامه‌ریزی صورت گرفته، امکانات مورد نیاز عشایر در تنگستان تقویت می‌شود.

به گزارش سایت خبری  جنوب 24؛   عشایر به عنوان قشری مولد محسوب می‌شوند و نقش مهم و تأثیرگذاری در تأمین برخی از نیازهای کشور بر عهده دارند که علی رغم سختی‌ها و مشقت‌های فراوان، در این عرصه ایفای نقش می‌کنند.

بر اساس آمار سازمان عشایر و مرکز آمار ایران، شش هزار و ۲۵۰ خانوار با ۲۹ هزار نفر جمعیت عشایر در استان بوشهر کوچ‌رو و یا ساکن هستند که چهار هزار و ۳۳۰ خانوار آن کوچ‌رو و هزار و ۹۲۰ خانوار ساکن است.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت عشایر است که از جمله می‌توان به عرصه مراتع، منابع طبیعی، دشت و کوهستان اشاره کرد.

تنگستان به عنوان یکی از میزبانان عشایر محسوب می‌شود که عشایر این شهرستان با نیازهای فراوانی روبرو هستند که انتظار می‌رود برای تأمین نیازها و رفع مشکلات آنها از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

امکانات مورد نیاز عشایر تقویت می‌شود

فرماندار شهرستان تنگستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از برنامه‌ریزی و تلاش برای رفع مشکلات عشایر استان بوشهر خبر داد و ر اظهار داشت: عشایر مولدترین قشر کشور به شمار می‌روند که نقش به سزایی در خودکفایی تولیدات دامی و گوشتی دارند.

احمد لطفی اضافه کرد: شهرستان تنگستان همه ساله پذیرای بیش از ۲۵۰ خانوار عشایر با جمعیتی قریب به هزار و ۲۰۰ نفر است و به عنوان سومین شهرستان استان است که بیشترین آمار خانوار عشایری را دارا است.

فرماندار تنگستان بیان کرد: بنا داریم پیشاپیش و قبل از حضور عشایر در نیمه دوم سال، امکانات اولیه مورد نیاز آنها از جمله برق، آب، بهداشت، تحصیلات فرزندان، راه و نیازهای دامی را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود به گونه‌ای امکانات تأمین شود که عشایر در زمان اسکان در تنگستان با هیچ‌گونه مشکلی مواجه نشوند.

لطفی اضافه کرد: در سال گذشته در راستای خدمات رسانی عادلانه و مناسب‌تر به جامعه ارزشمند عشایر شهرستان، قریب به ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار به منظور آبرسانی، تهیه مخزن آب، پنل‌های خورشیدی، آب انبار، چشمه‌های سرویس بهداشتی و … تخصیص داده شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد مناسبی داشته است.

مشکلات متعدد عشایر در تنگستان/ از آب و برق تا راه و تحصیل

نقش مهم عشایر در تولید

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر نیز با اشاره به سکونت هفت‌ماهه عشایر کوچ‌رو در استان بوشهر اظهار داشت: عشایر استان بوشهر پنج ماه از سال را در مناطق ییلاقی فارس، اصفهان، چهار محال بختیاری سکونت دارند.

عبدالمحمد امینی‌زاده بیان کرد: عشایر استان بوشهر در سطح ۶۴۰ هزار هکتار از مراتع سطح استان و ۵۵۰ هزار هکتار مرتع در مناطق عشایری اصفهان، فارس و چهار محال بختیاری فعالیت دارند.

وی با اشاره به تولید سالانه شش هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر استان بوشهر اضافه کرد: عشایر استان بوشهر سالانه ۱۰ هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی و ۱۴۰ تن الیاف دامی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر خاطرنشان کرد: سالانه ۸۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی، ۲۵ هزار متر مربع صنایع دستی و بیش از ۵۲۰ تن عسل توسط عشایر این استان تولید و عرضه می‌شود.

رفع مشکلات عشایر تنگستان

وی خشکسالی را عاملی مهم و اثرگذار در بروز مشکلات عشایر دانست و بیان کرد: خشکسالی باعث نابودی برخی مراتع شده است و در این راستا برای تأمین نیازهای عشایر تلاشی ویژه داریم.

امینی‌زاده از خرید و توزیع چهار هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی به ارزش ۲۱ میلیارد تومان برای عشایر خبر داد و ادامه داد: سه هزار و ۲۵۰ تن آرد یارانه‌ای به ارزش ۸.۵ میلیارد تومان بین عشایر توزیع شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۹ تانکر برای آبرسانی سیار به عشایر استان خبر داد و افزود: سه دستگاه تانکر دیگر نیز برای این کار اجاره می‌شود تا خدمات‌دهی بهتر و بیشتری انجام شود.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر از تلاش جدی برای رفع مشکلات عشایر در شهرستان تنگستان خبر داد و بیان کرد: در راستای تأمین نیازها و رفع مشکلات عشایر در شهرستان تنگستان تلاش جدی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.