تاریخ انتشار : 1401/3/21 چاپ خبر

پروژه‌ای که در اولویت نیست / راه‌آهن بوشهر- شیراز در انتظار اعتبار

پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با وجود گذشت ۱۵ سال کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی، همچنان در انتظار تامین اعتبار است.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24"  فرهاد پروین:  استان بوشهر با برخورداری از ظرفیت‌های فراوان در حوزه انرژی، بنادر و گمرکات، کشاورزی، انرژی هسته‌ای، معادن و… به عنوان یکی از قطب‌های اصلی اقتصاد کشور شناخته می‌شود.

علی‌رغم ظرفیت‌های اقتصادی مهمی که استان بوشهر دارد و نقش مهمی که در تولید ناخالص ملی و تأمین نیازهای کشور ایفا می‌کند، در زمینه زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو است.

سال‌ها است که طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز آغاز شده ولی هنوز تا رسیدن به سرمنزل مقصود راه طولانی دارد و با این روند ممکن است ۱۰۰ سال برای تکمیل آن باید انتظار کشید.

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

با وجود وعده‌های متعدد مسئولان دولت‌های سابق و فعلی، روند تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز همچنان کند و نزدیک به صفر است و پاسخگوی انتظارات مردم از این طرح مهم و ملی نیست.

راه‌آهن بوشهر با توجه به اینکه بنادر و گمرکات استان بوشهر از جمله بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل می‌کند، بیش از اینکه برای استان بوشهر سودآور باشد، برای دیگر نقاط کشور مزیت دارد.

۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار داشت: راه‌آهن بوشهر به شیراز یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر است که نقش مهمی در روند توسعه استان بوشهر خواهد داشت.

سید محمود دستغیبی با اشاره به اجرای این طرح به طول ۴۵۰ کیلومتر خاطرنشان کرد: قطعات ۹ تا ۱۱ پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز در استان بوشهر قرار گرفته است.

وی از توقف قطعه ۱۱ خط ریلی بوشهر در سنوات قبل با پیشرفت ۷۵ درصد خبر داد و بیان کرد: قطعه ۱۰ این پروژه نیز در دو فاز اجرایی شده که ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

راه‌آهن بوشهر- شیراز در انتظار اعتبار/ پروژه‌ای که در اولویت نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر بیان کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، ۲۰۰ میلیون دلار برای آن مصوب شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت نفت برای تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه تصریح کرد: علاوه بر اعتبار تهاتر نفت، موضوع تأمین نقدینگی پروژه خط ریلی بوشهر در دستور کار قرار گرفته که با سرعت بیشتری ادامه یابد.

دستغیبی با اشاره به اینکه این طرح برای تکمیل نیازمند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان تأمین نقدینگی است افزود :۷۰ درصد مسیر خط ریلی بوشهر به شیراز کوهستانی و تپه‌ای است و تأمین منابع مالی طرح سبب شده تا خط ریلی بوشهر با تأخیر اجرا شود.

پیشرفت ۸.۵ درصدی در ۱۴ سال

روند کند اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز از ابتدای شروع این پروژه تاکنون ادامه داشته و طی حدود ۱۵ سال پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار ناچیز بوده است.

استاندار بوشهر چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشرفت ۸.۵ درصدی اجرای راه‌آهن بوشهر طی سال‌های گذشته گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز با روند فعلی تکمیل نمی‌شود.

احمد محمدی‌زاده در مورد وضعیت راه‌آهن بوشهر - شیراز نیز گفت: دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راه‌آهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.

محمدی‌زاده افزود: در استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار و در استان فارس نیز ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که ساز و کار طولانی دارد و تلاش داریم که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.

وی ادامه داد: این پروژه تاکنون فقط ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند تکمیل نمی‌شود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه به صورت ریشه‌ای حل شود.

راه‌آهن بوشهر فعلاً در اولویت نیست

با وجود این مزیت‌ها و فواید فراوانی که اتصال بوشهر به خط راه‌آهن سراسری دارد و راه‌آهن سراسری را اقتصادی‌تر می‌کند، مسئولان این پروژه مهم را اولویت خود نمی‌دانند.

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اتصال مراکز استان‌ها به خط ریل سراسری نقش مهمی در بهبود وضعیت حمل و نقل بار و مسافر خواهد داشت و یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه است.

خیرالله خادمی از اتصال ۲۲ مرکز استان کشور به شبکه ریلی کشور خبر داد و بیان کرد: از یک مسیر میانبر با کاهش طول ۱۱۴ کیلومتری اتصال پنج مرکز استان شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از اقدامات در این زمینه است.

وی به اولویت‌های امسال و سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: در راستای اتصال استان‌های کردستان، اردبیل و چهارمحال بختیاری به خط ریلی سراسری اقدامات لازم در سال جاری و سال آتی صورت گرفته است.

با توجه به اهمیت فراوان پروژه راه‌آهن بوشهر، انتظار می‌رود که روند تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه تسریع شود و با تأمین اعتبارت مورد نیاز، وعده‌های مسئولان محقق شود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.