تاریخ انتشار : 1401/1/15 چاپ خبر

مراتع استان بوشهر در معرض تهدید هستند/ لزوم پیشگیری از آتش‌سوزی

مراتع استان بوشهر هر ساله طعمه حریق می شوند و انتظار می‌رود که با تدوین راهکارهای مناسب از بروز حریق و آتش‌سوزی در این مراتع جلوگیری شود.

به گزارش سایت خبری"جنوب24" فرهاد پروین: استان بوشهر دارای شرایط طبیعی خاص و متفاوتی است و این استان علاوه بر دریا و ساحل دارای اراضی بیابانی، جنگل، مرتع و… است.

یکی از تهدیدهای مهم برای طبیعت و منابع طبیعی استان بوشهر، آتش‌سوزی مراتع است که هر ساله شاهد بروز آتش‌سوزی‌های متعددی در اراضی استان بوشهر هستیم.

طی سال‌های اخیر بروز آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های استان بوشهر علاوه بر نابودی برخی از گونه‌های گیاهی، موجب مرگ حیوانات در این مراتع نیز شده است.

با توجه به تکرار این حوادث انتظار می‌رود مسئولان با عزمی جدی برنامه‌ای دقیق برای حفاظت و نگهداری از مراتع داشته و از قبل برای پیشگیری از حوادث سال‌های قبل اقدام کنند.

لزوم افزایش آگاهی زیست‌محیطی جامعه

مدیرکل بحران استان بوشهر ظهر دوشنبه در نشست مدیریت پیشگیری از اطفای حریق در جنگل و اراضی منابع استان بوشهر اظهار داشت: برای جلوگیری از حریق در اراضی منابع طبیعی و مراتع نیازمند افزایش آگاهی جامعه هستیم.

کوروش دهقان با تاکید بر استفاده از رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب در این زمینه فضای مجازی، رسانه‌ها و صدا و سیما است که باید برای افزایش آگاهی جامعه هدف مورد استفاده قرار بگیرد.

تدوین برنامه پیشگیری از حریق

وی با اشاره به ارزش بالای زیست محیطی و اقتصادی عرصه‌های منابع طبیعی خاطرنشان کرد: عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند و برای حفاظت از این عرصه‌ها در مقابل آتش‌سوزی باید توجه ویژه شود.

وی از تدوین برنامه پیشگیری از حریق و مقابله با آتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: تجهیزات حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در مقابل آتش‌سوزی افزایش می‌یابد.

مراتع استان بوشهر در معرض تهدید هستند/ لزوم پیشگیری از آتش‌سوزی

دهقان تقویت فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی را یک ضرورت دانست و تأکید کرد: تولید محتوا، انجام مصاحبه با اصحاب رسانه، تدوین و تهیه پوستر برای افزایش آگاهی جامعه در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و مراتع و لزوم همکاری و مشارکت جامعه هدف ضروری است.

وی شناسایی آسیب‌ها و بحران‌ها را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: برگزاری مانور، جلسات تخصصی و هماهنگی با نیروهای مسلح برای آمادگی مقابله با بحران آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها ضروری است.

پای عوامل انسانی در میان است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به کاهش آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان گفت: سال گذشته در سطح ۹۲۵ هکتار آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان ثبت شد که نسبت به سال ماقبل آن کاهش یافته است.

غلامرضا منتظری افزود: میزان آتش‌سوزی سال ۱۴۰۰ در اراضی منابع طبیعی استان بوشهر نسبت به سال ماقبل آنکه ۶۳ مورد در سطح سه هزار و ۴۴۳ هکتار بود کاهش دارد.

منتظری با بیان اینکه عمده آتش‌سوزی‌ها در سه ماه نخست سال ثبت شده است خاطر نشان کرد: عمده آتش‌سوزی‌ها عوامل انسانی ناشی از سهل‌انگاری بوده ولی عوامل طبیعی مانند صاعقه و گرما ثبت نشده است.

جلوگیری از آتش‌سوزی در دستور کار است

وی با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تصریح کرد: در این زمینه در برابر حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و اراضی منابع طبیعی مسئولیت داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع را یکی از برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دانست و بیان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی‌ها و آغاز فصل گرما و کاهش پوشش گیاهی در اراضی منابع طبیعی و مراتع، جلوگیری از آتش‌سوزی در دستور کار قرار دارد.

منتظری با بیان اینکه با گرم شدن هوا در استان بوشهر ضریب خطر آتش‌سوزی در این عرصه‌ها افزایش می‌یابد خاطر نشان کرد: در این راستا تدابیر لازم در قالب اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه برای جلوگیری و اطفای به موقع آتش‌سوزی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.