تاریخ انتشار : 1400/9/13 چاپ خبر

توقف خرما در ایستگاه فروش/ مصرف داخلی و صادرات تقویت شود

خرما علی‌رغم خاصیت‌های فراوانی که دارد، همچنان با مشکلات جدی برای فروش روبرو است و باید زمینه افزایش مصرف داخلی و صادرات این محصول فراهم شود.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" استان بوشهر به عنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور محسوب می‌شود که حدود ۱۳ درصد از خرمای کشور را تولید می‌کند و یکی از استان‌های خرماخیز است.

کشاورزان استان بوشهر در طول سال زحمات زیادی را برای بارور شدن و تولید خرما متحمل می‌شوند ولی همواره در فروش خرمای خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند که این مسائل همچنان حل نشده است.

فروش خرما یکی از مشکلات مشترک خرما در نقاط مختلف کشور است و طی سال‌های اخیر قیمت خرید خرما از کشاورزان افزایش چندانی نداشته و این موضوع زندگی را برای نخلداران سخت کرده است.

معرفی خرما و فرآورده‌های آن یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت فروش این محصول است که در قالب برنامه‌هایی همچون جشنواره خرما، همایش‌های مرتبط با خرما و برگزاری میز خرما دنبال می‌شود.

زنجیره خرما از کمبود نقدینگی رنج می‌برد

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: با استفاده از شیوه‌های مناسب می‌توان از خرما به عنوان دومین محور توسعه اقتصادی بوشهر به بهترین شکل استفاده کرد.

خسرو عمرانی بوشهر را چهارمین قطب تولید خرمای کشور عنوان کرد و ادامه داد: در استان بوشهر سردخانه نگهداری خرما به میزان ۶۵ هزار تن و صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما به میزان ۹۰ هزار تن ایجاد شده است.

وی با اشاره به طرح تحول نخیلات در تنگستان و دشتستان اضافه کرد: این طرح در سه هزار هکتار از اراضی تنگستان و ۳۴ هزار هکتار از اراضی شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر هدف از اجرای این طرح را نجات نخیلات دانست و افزود: توسعه کمی و کیفی تولید محصول، ایجاد سیستم نوین آبیاری، بهبود مکانیزاسیون و اصلاح ساختارهای نخیلات از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه زنجیره خرما از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بوشهر با جدیت دنبال می‌شود.

عمرانی رونق صادرات خرما را یکی از راهکارهای مهم برای تقویت بازار خرما دانست و ادامه داد: می‌توان از فرصت صادرات خرما و واردات میوه‌های گرمسیری استفاده کرد.

لزوم توسعه صادرات خرما

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی اتاق بوشهر نیز بیان کرد: استان بوشهر ظرفیت بسیار خوبی در حوزه خرما دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

حیدر رئیسی با اشاره به وجود شش میلیون اصله نخل در استان بوشهر ادامه داد: سالانه ۱۷۰ هزار تن محصول از نخیلات استان بوشهر برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اشتغال ۱۵ هزار نفر در عرصه تولید خرمای استان بوشهر بیان کرد: توسعه صادرات خرما یکی از راهکارهای مهم برای بهبود بازار خرما و کمک به کشاورزان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط‌زیست و منابع طبیعی اتاق بوشهر با تاکید بر تنوع بخشی به محصولات خرمایی، گفت: باید زمینه توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه خرما فراهم شود.

تقویت بخش خصوصی در حوزه خرما

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه بازار خرمای استان بوشهر صورت گرفته و برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه، همایش و میز خرما اجرا می‌شود.

سید حسین حسینی اضافه کرد: توسعه بازار خرما با راهکارهای مختلف از جمله افزایش سرانه مصرف خرما در داخل کشور و همچنین افزایش صادرات این محصول دنبال می‌شود.

وی تقویت بخش خصوصی در حوزه خرما را بسیار مهم دانست و ادامه داد: بخشی دولتی و بخش خصوصی در کنار هم باید برای توسعه بازار خرما استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.