تاریخ انتشار : 1400/8/9 چاپ خبر

ساحل نشینان استان بوشهر چشم انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

تهیه طرح ساماندهی کالای همراه ملوان یکی از درخواست های اصلی ساحل نشینان در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر بود که اکنون چشم انتظار تحقق و نهایی شدن این طرح هستند.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24"  عصمت اسماعیلی: زندگی مردم استان بوشهر به ویژه بندر نشینان همواره در پیچ و خم مصوبات دولتی دست خوش تغییرات متعدد می‌شود و هر بار به نوعی با مصوبه‌ای جدید تغییراتی می‌یابد.

تا کنون قانون کامل و جامعی برای این رنج و زحمت‌ها به تصویب نرسیده و چشمان خسته این دریادلان به مرکز نشینان است تا باز با مصوبه‌ای چه بر سرنوشتشان خواهد آمد.

در حالی که استان بوشهر و شهرستان گناوه از موقعیت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف برخوردار است اما زمینه‌ای برای اشتغال در صنایع و ظرفیت‌های دیگر فراهم نشده است تا همچنان دریا و دریانوردی مهمترین منبع درآمد و معیشت مردم در این شهرستان باشد.

ساماندهی اساسی و قانونمند کردن کالای همراه ملوان همواره یکی از دغدغه‌های مردم در سواحل به خصوص برای مردم شرستان گناوه است که بیشتر معاش و زندگی آنها به آن وابسته است.

ساماندهی ته لنجی خواسته ساحل نشینان

کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا از دیرباز و از سال‌های دور رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است که لنج داران و خدمه و ملوانان مجاز به واردات این کالاها با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی بوده‌اند اما این نوع واردات کالا با مصوبه‌های گوناگون هر بار به نوعی تغییر می‌کند و ساماندهی و قانونمند شدن اساسی آن نیاز است تا مردم این خطه بدون دغدغه و خاطری آسوده بتوانند امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند.

مردم این دیار از دولت سیزدهم انتظار دارند که در رفع مشکلات مردم ساحل نشین گام‌های اساسی بردارد و مشکلاتی که سالیان سال گریبانگیر این مردم در زمینه حمل کالا و تجارت است رفع شود.

ساماندهی کالای همراه ملوان یا «ته لنجی» مشکل اساسی مردمی است که در سواحل به تجارت دریایی مشغولند و سال‌ها است که این مشکل همچنان لاینحل مانده است.

ارتزاق و شغل مردم ساحل نشین از همین طریق است و از دولتمردان انقلابی می‌خواهند برای حل این مشکل چاره اساسی بیاندیشد تا مردم زحمتکش بنادر بتوانند با اندک درآمد خود گذران زندگی کنند.

ساحل نشینان استان بوشهر چشم انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

مهلت ۲۰ روزه رئیس جمهور برای ساماندهی ته لنجی

در سفر ۱۶ مهر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر که در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم صورت گرفت یکی از اساسی‌ترین و مهمترین مشکلات و درخواست‌های مردم این بنادر حل اساسی و ساماندهی اصولی مشکل کالای همراه ملوان بود که ارتزاق خانواده‌های بسیاری در این استان به آن وابسته است.

رئیس جمهور نیز با عنایت به درخواست‌های مطرح شده از سوی مردم و مسئولان و بررسی مشکلات متعدد ساحل نشینان در این زمینه، مهلت ۲۰ روزه برای ساماندهی این امر تعیین کرد و گفت که مسئولان استان ۱۰ روز و مسئولان وزارت کشور هم ۱۰ روز وقت دارند که ته‌لنجی سامان یابد.

رئیس جمهور تاکید داشت که برای ساماندهی ته لنجی مشخص شود که چه کسی، چه کالایی چه میزانی و با چه شرایطی می‌تواند وارد کند در این شرایط گمرک این کالا را مجاز می‌داند به همین علت این کالا هر کجا برود قانونی است.

ساحل نشینان استان بوشهر چشم انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه ساماندهی ته‌لنجی ۲۰ روزه به سامان برسد، ادامه داد: ابتدا کار کارشناسی در استان صورت گیرد سپس به وزارت کشور اعلام شود تا پس از تصمیم‌گیری، به ملوانان اعلام کنیم و آنان بدانند شرایط کالای ته لنجی چیست و مشکلات موجود حل شود.

ارسال طرح ساماندهی ته‌لنجی به وزارت کشور

در روزهای گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی استاندار و تشکیل نشست با گرو های مختلف و کارشناسان مرتبط و جمع آوری نظرات آنها در ارتباط با این موضوع طرح مورد نظر در موعد مقرر تهیه و به مرکز ارسال شده است.

طرحی که به گفته استاندار بوشهر همه جوانب موضوع کالای همراه ملوان یا ته لنجی را در نظر گرفته و همه ذی نفعان در این موضوع از آن بهره مند خواهند شد.

استاندار بوشهر در سفر چند روز گذشته به شهرستان گناوه با اشاره به اینکه موضوع ته لنجی از مباحث مهم در این شهرستان گناوه و استان است اظهار داشت: دریا و دریانوردی و تجارت سابقه چند صدساله در این مناطق دارد و زندگی مردم بر همین اساس بوده است و جز مزیت‌ها و ظرفیت‌های این مناطق است که باید ادامه پیدا کند و امید است با یک روش نظام مند و دقیق ادامه یابد.

ساحل نشینان استان بوشهر چشم انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

احمد محمدی زاده افزود: در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر، دستور آماده کردن طرحی طی ۱۰ روز، پیرامون مسائل و مشکلات مختلف ته لنجی که همه مسائل مربوط به این موضوع را پوشش دهد، توسط رئیس جمهور داده شد.

وی ادامه داد: جلسات مختلف و مفصلی بر اساس دستور رئیس جمهور برگزار کردیم و از همه صاحبنظران، ائمه جمعه، فرمانداران، اعضای شورای تأمین، مدیرکل‌ها، کارشناسان و تعاونی لنج داران،، ملوانان، مغازه داران در شهرهایی که ته لنجی در آنها صورت می‌گیرد در این جلسات دعوت و نظرات آنها جمع آوری شد.

محمدی زاده تصریح کرد: از مجموع نظرات جمع آوری شده به ۱۰ مسئله اصلی رسیدیم که در برگیرنده مسائلی است که امروز در بنادر استان با آن سروکار دارند.

طرحی که به ۱۰ مسئله اصلی می‌پردازد

وی ادامه داد: این طرح به ۱۰ مسئله اصلی شامل لنج داران، ملوانان، بازاریان، ماشین‌های حمل و جا به جایی کالا، کارگران تخلیه و بارگیری مرتبط است که دربرگیرنده مسائل همه کسانی است که امروز در بنادر با ته لنجی سروکار دارند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح آماده شد و بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی رئیس جمهور در ۱۰ روز به وزارت کشور و دفتر رئیس جمهور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شد.

وی گفت: در ارزیابی اولیه نیز اعلام شد که این طرح یک طرح کامل است و سعی خواهد شد تا به سایر استان‌ها نیز تعمیم شود.

استاندار بوشهر با تاکید بر اینکه بر اساس طرح پیشنهادی ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) به رئیس جمهور، همه عوامل ذی نفع در بنادر استان از ته لنجی بهره مند خواهند شد اظهار داشت: در طرح پیشنهادی کالای همراه ملوان تلاش شد تا بدنه اجتماعی شهرهای ساحلی نیز در این طرح ذی نفع شوند و حتی در قالب شرکت تعاونی‌های پیشین که از قبل داشته‌اند بتوانند از مزایای طرح استفاده کنند.

ساحل نشینان استان بوشهر چشم انتظار تحقق وعده‌های رئیس جمهور

حال چشم امید ساحل نشینان و دریانوردان و مرزداران همیشگی در حاشیه خلیج فارس به محقق شدن این وعده رئیس جمهور و تصویب و نهایی شدن طرحی است تا مشکل چندین ساله آنها برای همیشه ساماندهی شود و بتواند بار دیگر رونق و سرزندگی را به کسب و کار و زندگی آنها بازگرداند.

انتظار می‌رود در مهلت تعیین شده توسط رئیس جمهور، مسئله واردات کالای همراه ملوان یک بار برای همیشه حل شود تا ساحل‌نشینان از سردرگمی رها شوند و این تجارت رونق بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.