تاریخ انتشار : 1400/7/21 چاپ خبر
بمناسبت گرامیداشت روز جهانی استاندارد؛

تور یک روزه خبرنگاران با اداره استاندارد بوشهر / استان بوشهر قطب آزمایشگاه استاندار کشور است

خبرنگاران رسانه های محلی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت هفته استاندارد روز سه شنبه در قالب یک تور خبری از شرکت های آزمایشگاهی همکار استاندارد از نزدیک بازدید و در جریان مشکلات، ظرفیت ها و چالش های موجود قرار گرفتند.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" صبح سه شنبه خبرنگاران رسانه های محلی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت روز جهانی استاندارد به دعوت اداره کل استاندار بوشهر در یک تور خبری یکروزه از آزمایشگاه‌های همکار استاندارد و واحدهای تولیدی در شهر بوشهر بازدید کرده و در جریان مسائل و مشکلات، ظرفیت ها و درخواست های مدیران شرکت ها قرار گرفتند و سپس با مراحل تست و آزمون چندین کالای آزمایشگاهی آشنا شدند.

محمد رحیم بهره مند، مدیر کل استاندارد استان بوشهر که در این تور رسانه ای خبرنگاران را همراهی و توضیحات لازم را میداده است اظهار داشت: استان بوشهردر زمینه استانداردسازی کالاها با وجود فراوانی و گستردگی آزمایشگاه های فتی در سطح کشور زبانزد است که نیاز است این قابلیت ها از طریق رسانه ها به کشور معرفی شود.

وی در ادامه افزود: برخی از آزمایشگاه های مورد نیاز استاندارسازی در سطح کشور منحصرا فقط در استان بوشهر وجود دارد که نشان از رشد و بالندگی استان و توانمندی در زمینه کاهش هزینه های تولیدکنندگان و واردکنندگان دارد.

بهره مند خاطر نشان کرد: اگر امروز هیچ گونه پروانه پایان کاری بدون داشتن استانداردها توسط شهرداری های استان و به خصوص شهرداری بندر بوشهر وجود ندارد نشان از توجه رسانه ها به موضوع استاندارسازی و ایجاد حساسیت برای دستگاه های اجرایی است.

وی در ادامه یاد آور شد: در حین خرابی آسانسورها نیز شایسته است از نصابان مجاز استفاده شود چون در بسیاری از موارد استفاده از تعمیرکاران غیرمجاز تبعات ناگواری همچون قطع عضو و بروز حادثه مرگبار را در پی دارد.

بهره‌مند درخواست کرد: شهرداری‌ها بدون دریافت پروانه ایمنی استاندارد از سازمان ملی استاندارد، پروانه پایان کار به ساخت و سازها ارائه نکنند و همچنین از صاحبان مراکز پرتردد مانند ساختمان پزشکان، رستوران‌ها و هتل‌ها خواست بازرسی ادواری آسانسورها را جدی بگیرند.

مدیر کل اداره استاندارد بوشهر تاکید کرد:هر کالایی که با سلامت و ایمنی مردم سروکار دارد مشمول استاندارد الزامی است و باید نشان استاندارد داشته باشد.

بهره‌مند اظهارداشت: مصرف کنندگان برای اطمینان از استاندارد بودن کالا، می‌توانند کد ۱۰ رقمی را که زیر علامت استاندارد نصب شده و بر روی کالا قرار دارد، به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند پس از آن، پیامکی به فرستنده ارسال می‌شود که شامل نام تولید کننده و آخرین وضعیت کیفی کالا است.

وی گفت: استان بوشهر با ۳۰ آزمایشگاه و حدود ۸۰۰ نیروی شاغل از قطب‌های آزمایشگاهی کشور به شمار می‌رود به نحوی که در بسیاری از کالاها آزمون آن تنها در این استان انجام می‌شود.

طرح پنج ساله دولت برای جمع آوری یک میلیون کولر

مهندس حسین نورافشان،مدیر بازرسی فنی آزمایشگاه شرکت نیرو گستر لیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از فعالیت های این شرکت توضیح داد: دولت برنامه دارد طی یک طرح پنج ساله یک میلیون کولر در سطح استان های جنوبی کشور که مستعمل شده و برق زیادی مصرف می کنند، جمع اوری کنند و سپس کولرهای استاندارد و پیشنهادی از سوی شرکت نیرو گستر را به بازار عرضه نماید.

وی در ادامه افزود: این طرح اکنون در مرحله تحقیقاتی است و قرار است بودجه آن پس از پایان طرح مطالعاتی تحقیقاتی در بودجه عمومی کشور دیده شود.

بزرگترین آزمایشگاه همکار استاندارد ایران در بوشهر به نام شاخه زیتون لیان است که تنها آزمایشگاه کلاه ایمنی کشور و دومین آرمایشاه لاستیک و رینگ کشور در همین مرکز قرار دارد.

مهندس محبوبی، مدیر این آزمایشگاه به خبرنگاران گفت: این مکان تنها آزمایشگاهی است که با داشتن لابراتوار و متخصصین، بخشی از بیماری های آبزیان از جمله بیماری های میگو تشخیص می دهند.

وی در ادامه افزود: سازمان جهانی دامپزشکی بر روی شناخت هشت بیماری در دنیا حساس است که آزمایشگاه شاخه لیان زیتون به عنوان تنها آزمایشگاهی در کشور است که می تواند همه این هشت بیماری را تشخیص دهد.

مهندس محبوبی با بیان اینکه فرایندهای آزمایشگاهی در این شرکت در هیچ جای ایران وجود ندارد گفت: آزمایشگاه سوخت این شرکت، معتمد ستاد مبارزه با قاچاق سوخت کشور است و هر نوع فراورده نفتی صادراتی و وارداتی برای استاندارسازی از کشور به این آزمایشگاه ارسال می شود.

وی خاطر نشان کرد: گر امروز بخواهیم همین تجهیزات فنی شرکت شاخه زیتون لیان که توانسته اشتغال مستقیم برای ۸۵ نفر ایجاد کند باید ۳۰۰ میلیارد تومان هزبنه کرد.

در ادامه بازدیدهای خبرنگاران مجهزترین ازمایش گاه رادیاتور خودرو در بوشهر مشاهده شد.

یک آزمایشگاه استاندارسازی مخزن سی ان جی و سایر مخازن تحت فشار در بوشهر وجود دارد که متاسفانه کمتر توجه ای به آن شده است.

همچنین دومین ازمایشگاه تخصصی لباس شویی، اتو و بخشی از لوازم خانگی در سطح کشور در بوشهر قرار دارد که متاسفانه کمتر به آن توجه می شود و با وجود این که طی سنوات گذشته نیروی انسانی زیادی داشت الان با تعدیل نیرو مواجه شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.