تاریخ انتشار : 1400/7/17 چاپ خبر
به بهانه سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر؛

مردم بوشهر از ثروت استان بی بهره ماندند/عقب ماندگی ها جبران شود

بوشهر استانی ثروتمند است ولی متأسفانه تاکنون مردم از این ثروت به خوبی بهره‌مند نشده‌اند و این موضوع باعث افزایش فقر در استان شده است.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" محمد غلامحسینی: بوشهر یک استان برخوردار به لحاظ سرمایه‌گذاری است ولی به نسبت این سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی نفت، گاز و دریا، مردم استان بهره‌مند نشده‌اند.

بهره مردم این استان از ثروت زیادی که برای کشور تولید می‌کند، ناچیز است و باید سهم بیشتری به آنها اختصاص داده شود. بررسی‌ها و تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد این استان امروز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر نگاهی به برخی از مشکلات شهرستان‌های استان بوشهر داریم و برخی از پتانسیل‌های موجود این استان که به آن توجه نشده یا کمتر توجه شده را بیان می‌کنیم.

سهم استان بوشهر در تولید ناخالص ملی و ثروت، حجم سرمایه‌گذاری در حوزه منابع فسیلی و هسته‌ای بالا است اما سهم آن از این همه ثروت ناچیز است که باید برای رشد اقتصاد، پیشرفت و رفاه عمومی مردم آن برنامه‌ریزی کرد.

مردم بوشهر از ثروتمنداستان بی بهره ماندند/عقب ماندگی ها جبران شود

قدمت بندر تاریخی بوشهر به عهد ایلام حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد که در آن زمان با عنوان لیان شناخته می‌شده است و دارای نام‌های دیگر از جمله بخت اردشیر در دوره ساسانی است.

موقعیت خاص این بندر تجارت و کسب ثروت فراوان، نمایندگی‌های شرکت‌های خارجی و نیز کنسولگری‌های دولت‌های بیگانه از جمله بریتانیا، آلمان، روسیه و عثمانی در این شهر وجود داشته که ساختمان بعضی از آنها هنوز هم پابرجاست.

مردم بوشهر از اولین ایرانیانی بودند که با مجله و روزنامه آشنا بودند، آثار معماری و بناهای تاریخی در سراسر استان، نشان‌دهنده وجود نوعی هنر پیشرفته معماری در منطقه است که یکی از نادرترین و باشکوه‌ترین انواع معماری ساحلی در سواحل خلیج‌فارس را به نمایش می‌گذارد.

عمارت‌های دو، سه و چهار طبقه در بوشهر قدیم، در حقیقت نمایشگاه‌های واقعی هنر و اندیشه برجسته معماران بوشهر است.

اما شهرستان بوشهر با این قدمت دارای مسائل و مشکلات عدیده‌ای است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

 

مردم بوشهر از ثروتمنداستان بی بهره ماندند/عقب ماندگی ها جبران شود

راه‌آهن بوشهر - شیراز سال‌های سال است که کلنگ خورده ولی با بی‌توجهی مسئولان و عدم اختصاص بودجه لازم مواجه شده و با بودجه فعلی تقریباً ۵۰ سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسد.

استانی که نفت، گاز و پتروشیمی کشور در آن قرار دارد نباید استان آخر در وصل شدن به شبکه ریلی کشور باشد، درحالی‌که اولویت واضح کشور، وصل شدن بنادر جنوبی به خطوط شبکه ریلی است.

هرچند برای ما نیز روشن است که تحقق راه‌آهن بوشهر با اعتبارات معمول و چند ده یا حتی چند صد میلیارد هم محقق نمی‌یابد بلکه نیاز به رقم‌های هزارمیلیاردی دارد تا این مهم رخ دهد اما به سبب منافع و مزایا فراوان این خط ریلی مهم، کسب چنین اعتباراتی یا حتی استفاده از فاینس دور از دسترس نیست.

ساماندهی اسکله‌های شهرستان بوشهر مانند جفره، جلالی، شیف و …، نبود فاضلاب شهری در مرکز استان، عدم توجه به پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح شهرستان مرکز استان مانند پل میدان مطهری و طرح ساماندهی محلات جنوبی، بی‌توجهی به راه عبور و مرور جزیره سنی نشین شیف، انتظار مردم محلات جنوبی بوشهر برای دریافت سند مالکیت و خدمات دولتی و بانکی، نبود فضای مناسب علمی، آموزشی و تفریحی مناسب در مرکز استان و کمبود سرانه ورزشی و فضای سبز در بوشهر برخی از این مشکلات شهرستان و مرکز استان است.

شهرستان دشتستان

شهرستان دشتستان به مرکزیت شهر برازجان، به عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان بوشهر شناخته می‌شود.

شهرستان دشتستان نه‌فقط از جهات اقتصادی تجاری صنعتی، حمل‌ونقل، کشاورزی، سیاسی و نظامی و نیز منابع طبیعی قابل‌توجه بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست بلکه از نقطه نظر تاریخی، تمدنی و نیز باستانی شناختی بسیار اهمیت داشته و قابل برسی است. دشتستان نیز نام و عنوان عمومی این منطقه، خود به‌تنهایی بیانگر تاریخی کهن و تمدنی معتبر و با سابقه است.

شهرستان دشتستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در سطح کشور است که متأسفانه به دلیل عدم‌حمایت لازم در خصوص خرید تضمینی خرما و واسطه‌گری و دلالی و عدم سوددهی لازم محصول کشاورزان هرساله با مشکل مواجه هستند و همین امر باعث بیکاری بخشی از مردم گردیده است.

بیمه محصول، خرید تضمینی خرما و ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی خرما مطالبه کشاورزان جهت رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده آن است.

در حال حاضر چندین مجتمع دامداری صنعتی و سنتی در شهرستان دشتستان که به دلیل عدم‌حمایت دولت در تهیه نهاده‌های دامی و علوفه و سرمایه جاری تقریباً راکد مانده است که با کمک دولت علاوه بر تولید گوشت قرمز و مرغ موردنیاز منطقه تعداد مناسبی شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد و می‌تواند موجب رونق اقتصادی شهرستان گردد.

با توجه به اینکه اکثر کشت محصولات کشاورزی در شهرستان به دلیل کم آبی به صورت دیم است اقدامات حمایتی مانند بیمه محصولات کشاورزی و خسارات ناشی از خشک‌سالی درخواست کشاورزان منطقه است.

تنش‌های آبی

با توجه به اینکه شهرستان دشتستان در منطقه خشک قرارگرفته آب شرب و کشاورزیان کلاً از استان فارس و خوزستان تأمین می‌گردد و این امر در تابستان‌ها معمولاً با کمبود شدید آب. به ویژه آب شرب مواجه که موجب نارضایتی و اعتراضات عمومی به این مسئله می‌گردد.

چندین سال است که پروژه سد دالکی شروع‌شده ولی تابه‌حال پیشرفت چشمگیری نداشته و هنوز مردم از نتیجه این سد بهره‌مند نشده‌اند تخصیص اعتبار کافی و دستور در تسریع کار مطالبه عمومی مردم دشتستان است.

بر اساس قول‌های دولت قبل قرار بر ایجاد سدی در منطقه فاریاب دشتستان بوده که تاکنون جامعه عمل نپوشیده است و مردم منطقه چشم‌انتظار اقدام جهادی دولت در این زمینه می‌باشند.

مسائل زیرساختی

در خصوص بهداشت و درمان، شهرستان دشتستان تنها یک بیمارستان دارد که با توجه به جمعیت شهرستان جوابگوی مراجعات نیست.

بیمارستان در دست احداث ۱۷ شهریور دشتستان با گذشت بیش از ۶ سال فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که تأمین اعتبار لازم و دستور در تسریع در کار موردتقاضای مردم است.

با توجه به اینکه خط ریلی به استان بوشهر در دست اجرا مباشد آیا این خط ریلی به بزرگ‌ترین شهرستان استان هم می‌رسد بهره‌مندی از این امکان مورد مطالبه مردم شهرستان است.

بزرگراه خلیج‌فارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جاده‌های مواصلاتی کشور از کازرون تا برازجان به صورت جاده دوطرفه است که با توجه به حجم بالای ترافیک جاده و کوهستانی بودن منطقه همواره خطرات جانی و مالی را برای مردم به وجود آورده که احداث اتوبان در این قطعه از بزرگراه مورد درخواست مردم دشتستان است.

ورودی‌های شهر برازجان به ویژه جاده تنگستان دچار مشکل جدی است و بارها موجب ایجاد تصادفات شدید منجر به فوت و جرح و تحمیل خسارات جانی و مالی فروان به مردم می‌گردد که اصلاح و ورودی‌ها و تعریض جاده موردتقاضای عموم است.

عدم وجود امکانات رفاهی و نداشتن یک پارک ملی و مجموعه ورزشی و فرهنگی متناسب با جمعیت شهرستان چالش‌های فرهنگی و اجتماعی را به وجود آورده است. به صورتی که در حال حاضر از امکانات ورزشی بسیار محدود شهر بعضاً به صورت مختلط زنانه مردانه استفاده می‌شود.

ایجاد مجموعه فرهنگی ورزشی متناسب مجزا برای بانوان و آقایان به صورتی که بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند ضروری است.

با توجه به وجود جوانان مستعد ورزشکار در رشته‌های مختلف حمایت مجموعه‌های دولتی و خصوصی از باشگاه‌های ورزشی مورد درخواست عموم مردم است.

محیط‌زیست

وجود کارخانه سیمان موجب ایجاد آلایندگی شدید هوا و اعتراض ساکنین شهر و روستاهای اطراف این کارخانه گردیده و با واکنش‌های فعالین اجتماعی و آحاد مردم مواجه شده. اقدام فنی کارخانه جهت جلوگیری از آلایندگی هوا و پرداخت حق آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌های اطراف موردتقاضا است.

شهر برازجان محل مناسب پسماند شهری ندارد و این موضوع به یک معضل زیست‌محیطی برای شهر تبدیل‌شده است حمایت لازم از شرکت‌های خصوص و شهرداری جهت تبدیل و بازیافت و دفن بهداشتی پسماندهای شهری موردتقاضا است.

کمبود سهمیه آرد شهرستان دشتستان به صورتی که شهروندان باید مدت زیادی در صف نانوایی در شرایط کرونایی برای تهیه نان صرف نمایند.

عدم جذب جوانان جویای کار شهرستان دشتستان در منطقه گاز پارس جنوبی و استفاده از افراد غیربومی و بیماری مفرط جوانان شهرستان موجب معضلات فرهنگی و اجتماعی است تخصیص سهمیه به شهرستان جهت اشتغال جوانان در پارس جنوبی موردتقاضا است.

کمبود مصالح ساختمانی به دلیل عدم کارخانه‌های تولیدی مصالح در شهرستان تأمین مسکن در این شهرستان را مشکل‌تر نموده است.

شهرستان تنگستان

شهرستان تنگستان دیار مشاهیری همچون حجت‌الاسلام سید مرتضی اهرمی ملقب به علم الهدی، میرزا حسین معتقد اهرمی و میرزا علی‌اکبر مشتاق اهرمی است.

اما دلوار، دلوار مرکز بخش ساحلی تنگستان و زادگاه رئیسعلی است، مبارزات شهید رئیسعلی دلواری علیه تجاوز انگلیس در بیش از هشتاد سال پیش، خاطره‌ای بس شگرف و فراموش‌نشدنی در ذهن‌ها به جاگذاشته است.

ازآنجاکه خلیج‌فارس و کرانه‌های شمالی آن از مرکز قدیمی تمدن بشری بوده است، تنگستان نیز که جزئی از این پیکره است، گذشته‌های تاریخی قابل تعمقی دارد ولی آن گونه که باید از دید مسئولین مورد غفلت و یا شاید بهتر است بگویم مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

در شهرستان تنگستان مشکلات تأمین آب آشامیدنی و برق چاه‌های کشاورزی سال‌هاست در پس بی‌تدبیری‌ها معطل مانده است.

راه ارتباطی اهرم برازجان که حرکت دولت در احداث بزرگراه لاک‌پشتی است و آن‌قدر کند پیش می‌رود که در اذهان عمومی امیدی به پایان آن نیست.

تکمیل سد خاییز اهرم که دارای نواقص زیادی است، شروع به کار سد باهوش و تخصیص اعتبار که فقط در مقام قول قبلی‌ها مانده و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، تعیین تکلیف وضعیت ته لنجی ها برخی از مشکلات این دیار است که می‌طلبد رئیس‌جمهور انقلابی به این دیار نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

شهرستان عسلویه

عسلویه، پایتخت اقتصادی و انرژی کشور که بخش عمده گاز کشور در این منطقه تولید می‌شود.

پارس جنوبی را می‌توان بی‌نظیرترین و یا حداقل یکی از کم‌نظیرترین دستاوردهای دوران انقلاب اسلامی دانست که نقش بسیار مهمی در تأمین سبد انرژی کشور و افزایش تولید ناخالص ملی دارد.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در این شهرستان است اما در بسیاری از موارد مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار گرفته است.

شهر عسلویه در بخش‌های مختلف دارای محرومیت و مشکل است که مسئولان باید به این شهر هم‌جوار و میزبان پارس جنوبی نگاه ویژه‌ای کنند.

مشکل اشتغال، پیگیری در خصوص اراضی مردم عسلویه به خصوص مشکلی که بنیاد مسکن و سازمان منطقه ویژه دارند، مشکلات مربوط به حوزه آب، پیگیری بیمارستان جدیدالاحداث دانشگاه علوم پزشکی و فاز دوم بیمارستان تأمین اجتماعی عسلویه، اسکله متمرکز در شهرستان جهت صیادی و صفاری شهرستان و صدالبته بحث آلودگی‌های عسلویه و حق آلایندگی و هدفمند نمودن هزینه کرد آلایندگی و تبعیض و رنج کارگران در عسلویه بخش کوچکی از مشکلات پایتخت اقتصادی و انرژی کشور است.

جزیره خارگ

جزیره خارگ، مهم‌ترین بندر صادراتی نفت خام در خلیج‌فارس است که فعالیت‌های نفتی در آن از قدمتی نزدیک به ۶ دهه برخوردار است.

جزیره مقاوم خارگ به عنوان مرکز ثقل صادرات کشور به عنوان نگینی در خلیج‌فارس خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی ایران اسلامی است.

در بحث اولویت‌های دولت در رابطه با خارگ در بحث مشکلات می‌توان گفت، طرح جامع شهری خارگ که هنوز پس از ۱۸ سال مصوب نشده و بخش عمده‌ای از مشکلات خارگ برای نداشتن طرح جامع شهری خارگ است.

ایاب ذهاب و نداشتن سازمان حمل‌ونقل دریایی که جزیره خارگ را با داشتن بزرگ‌ترین پایانه نفتی خاورمیانه و داشتن جمعیت شناور ۱۸ هزارنفری دچار مشکل کرده که از لحاظ بعد پدافند غیرعامل یکی نقاط ضعف جزیره خارگ است.

سند مالکیت که ساکنین به خصوص جمعیت خالص خارگ را دچار مشکلاتی همچون ضمانت‌نامه‌های بانکی و مسکوت ماندن ساخت ساز و نرخ بها خانه‌های خارگ شده است.

تعارض بین حاکمیت و مالکیت که در بخش‌های اداری در بین دولت باعث عمده وجود مشکلات خارگ گردیده، نفت خود را مالک عرصه خارگ می‌داند و بخش‌های دولتی همچون بخشداری ویژه خارگ و شهرداری و ادارات تابع خود را در بحث حاکمیت در رأس می‌بیند و همیشه تعارضی بین این دو وجود داشته است.

امکانات زیرساختی همچون برق، آب، بهداشت و سلامت، ورزش و جوانان از جمله مشکلات همیشه به‌روز شده ساکنین خارگ است.

شهرستان دشتی

شهرستان دشتی از نظر وسعت دومین شهرستان استان بوشهر بوده و مرکز شهرستان شهر خورموج از سه بخش مرکزی، کاکی، شنبه تشکیل‌شده است.

شهرستان دشتی دیار شیخ ابوتراب عاشوری شهید انقلاب، میر بهزاد شهریاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، شهید نادر مهدوی، شهید غلامحسین توسلی، شهید محمدحسن ابراهیمی است.

شهرستان دشتی به ویژه بخش کاکی و بخش شنبه و طسوج که مستعد کاشت وسیع کشاورزی و گوجه است هرساله برای ایجاد بازار فروش و رساندن محصولات به بازار هدف دچار مشکلات عدیده‌ای است و با توجه به قیمت پایین در زمان توزیع هرساله کشاورزان دچار ضرر و زیان گسترده می‌شود.

شهرستان دشتی که بخش وسیعی از خرمای استان و کشور را تأمین می‌کند متأسفانه به صورت فله‌ای و برای مصرف استان مورداستفاده قرار می‌گیرد و به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی امکان صادرات به استان‌ها و خارج کشور میسر نیست و می‌طلبد شرایط ایجاد صنایع بسته‌بندی در این حوزه فراهم گردد.

جلوگیری از هدر رفت آب‌های بالادستی و رودخانه‌های فصلی و جلوگیری از ورود به نمک زارها با ایجاد سدهای مناسب و تأمین اعتبار برای سدهای نیمه‌تمام و فراهم آوردن بسترهای لازم برای ایجاد مناطق بومگردی در حاشیه روستاهای دارای پتانسیل گردشگری و احیای ظرفیت‌های گردشگری بخش دیگری از مشکلات این شهرستان است.

در حوزه دام‌پروری و ایجاد حوزه‌های صنعتی پرورش دام و طیور می‌توان با احیای زمین‌های بایر و سامان‌دهی این زمین‌ها و تقسیم و واگذاری اراضی ملی به مردم نسبت به توسعه این صنعت مبادرت ورزید.

انقلاب جاده‌ای در بخش‌ها و شهرهایی که منافع برای کشور ندارند و صرفاً جهت سهولت رفت‌وآمد مردم بکار می‌روند، غالباً جاده و بزرگ‌راه‌هایی که در شهرستان موردبازسازی قرارگرفته‌اند متصل به صنایع نفت و گاز می‌شوند و برای کشور دارای نفع‌اند و جاده‌های مویرگی و متصل به بخش‌ها و شهرها مورد بی‌مهری قرارگرفته‌اند که می‌طلبد توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد که از آن می‌توان به چند مورد نام برد.

جاده باغان به جم که از مطالبات جدی مردم شهرستان و بخش شنبه و طسوج بوده و این منطقه را از بن‌بست خارج خواهد کرد.

جاده حناشور به شنبه که دو قسمت شنبه و طسوج را به هم متصل کرده و از بن‌بست خارج خواهد کرد. جاده دولت‌آباد زیارت که از مطالبات جدی مردم دهستان کبگان بوده و مطالبات اصلی مردم شهرستان و سال‌هاست مورد غفلت قرارگرفته است.

جاده زائر عباسی خورشهاب که از جاده‌های صنعتی شهرستان بوده که دو شهرستان دشتی و تنگستان را به هم متصل می‌کند.

بهسازی و نوسازی جاده خورموج لاور و بهسازی جاده لاور به سرمک که از مطالبات اصلی مردم دهستان طسوج است. توجه ویژه به گردشگری بودن شهرستان دشتی با توجه به وجود عمارت‌های تاریخی متعدد تاریخی و باستانی شهرستان و همچنین منطقه گردشگری کوه نمک گنخک واقع در بخش کاکی که پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری جنوب را دارا است و مورد غفلت واقع گردیده است.

شهرستان کنگان

بندر کنگان یکی از شهرهای بوشهر است که قدمت تاریخی آن به دوران مغول برمی‌گردد اما در دوران صفویان از نظر رونق و رشد به بالاترین حد خود رسید.

بندر کنگان هم همانند عسلویه دارای فعالیت‌های پالایشگاهی است و شعبه پارس ۲ که بزرگ‌تر از پارس یک است در ۱۰ کیلومتری این بندر قرار گرفته است.

شهر سیراف یکی از بندرهای قدیمی در جنوب کشور است که از نظر معماری پلکانی شباهت بسیاری به روستای ماسوله در شمال کشور دارد. ر زمان‌های قدیم بندر سیراف روابط تجاری با رومیان، یونان، آفریقا و چین در دوره‌های ساسانی و اسلامی داشته‌اند.

این شهرستان دارای سرمایه‌های بزرگ انسانی و نخبگان جوانی است که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند و میزبان بزرگانی چون شهید محراب حضرت آیت‌الله مدنی بوده و زادگاه مبارزان انقلابی و دینی چون شهید سید حسن هاشمی و مرحوم ابوالشهید حاج شیخ عباس عاشوری است.

شهرستان کنگان نماد و الگوی وحدت امت اسلامی است و شیعی و سنی آن سالیان متمادی با وحدت و اخوت در کنار هم زندگی می‌کنند و این دیار دریادلان، ساحل‌نشینان و مرزنشینانی خلیج نیلگون همیشه فارس آنها را به بزرگی، مهربانی و عظمت می‌شناسد.

مصوبه بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان بیمارستان معین نفت که از سال ۱۳۸۹ تاکنون بر روی زمین مانده است، عدم عمل به تعهدات اجتماعی شرکت‌های مستقر در پارس جنوبی سایت ۲، ارتقای فرمانداری کنگان به فرمانداری ویژه با توجه به شرایط موجود و مصوبه اشتغال نیروهای بومی، بخشی از مشکلات این شهرستان است.

کم آبی، افت فشار و نشتی‌های مکرر ناشی از فرسودگی شبکه آب‌رسانی، مردم شهرها و روستاهای شهرستان کنگان را کلافه کرده است.

شهرستان دیلم

بندر دیلم یکی از قدیمی‌ترین بنادر جنوبی ایران است، شهرستان دیلم دارای دو بخش مرکزی و امام حسن (ع) است.

بخش امام حسن شهرستان دیلم از مراکز عمده فلات قاره و بهرگان محسوب می‌شود، همچنین تأسیسات مهم گازی در روستای سیاهمکان دیلم نقش مهمی در صنعت نفت و گاز دارد.

تجارت و دریانوردی شغل بیشتر مردم دیلم است و تصویر قایق‌ها و صیادانی که با قایق‌هایشان به صید می‌روند یا از صید برمی‌گردند، در کنار اسکله‌ها و سکوهای بزرگ نفت و گاز و ساحل ماسه‌ای دیلم که انگار تمامی ندارد و مهم‌تر از همه غروب آفتاب، از جذابیت‌های بندر دیلم است.

برخی از مشکلات شهرستان دیلم به شرح زیر است:

ته لنجی یکی از موضوعات بسیار مهم شهرستان دیلم است که اخیراً حواشی هم در پی داشته و نیاز دارد رسیدگی بشود.

بلاتکلیفی ۱۰ ساله گمرک امام حسن و نیاز جدی به رسیدگی به این موضوع، خدمات پزشکی درمانگاه امام حسن که به‌شدت ضعیفه و نیاز به رسیدگی دارد، قطعی و کمبود شدید آب در شهرستان دیلم در ساعات طولانی شبانه‌روز که چندین ماه است مردم شهرستان را دچار مشقت کرده است بخش کوچکی از مشکلات این شهرستان است.

شهرستان دیر

بندر دیر در جنوب استان بوشهر واقع‌شده است و با مرکز استان ۲۰۸ کیلومتر فاصله دارد.

ساحل بندر دَیّر یکی از زیباترین مکان‌های ساحل و دریا است. سه اسکله اصلی معروف آن، صادرکننده و تأمین‌کننده ماهی و میگو به داخل و خارج کشور است.

سازمان‌دهی ته لنجی، رسیدگی به مشکلات بزرگ‌ترین اسکله صیادی کشور در شهر دیر و صیادان، ارتقا تجهیزات گمرک دیر با توجه به صادرات روزانه به قطر، برطرف کردن مشکلات کشاورزان، تعیین تکلیف جنگل‌های حرا که در خطر نابودی به واسطه ایجاد صنایع تبدیلی در کنار جنگل‌ها، تکمیل اسکله بزرگ خورخان بردخون، تکمیل جاده ساحلی وفاق (شهر دیر به کنگان) که به دلیل کمبود بودجه نیمه‌کاره مانده است برخی از مشکلات شهرستان دیر است.

راه‌اندازی آبشیرین کن در شهر دیر (تصفیه آب دریا جهت مصرف خانگی و برطرف شدن قطعی روزانه آب در قسمتی از شهر دیر و روستاها) قول دولت قبل بوده است بخش دیگر مشکلات شهرستان دیر است.

شهرستان جم

شهرستان جم در جنوب استان بوشهر قرار دارد و با توجه به ویژگی‌های محیطی و جاذبه‌های طبیعی آن می‌تواند با مدیریت و برنامه‌ریزی علمی به قطب گردشگری مهمی در سطح منطقه تبدیل شود.

شهرستان جم با مرکز استان ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد، دارای دو بخش جم و ریز است و شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند، مهر، کنگان، عسلویه، دشتی و دیر در مجاورت آن واقع‌شده‌اند.

به دلیل اینکه یکی از مناطق خوش آب و هوای استان بوشهر محسوب می‌شود و همین طور با توجه به زمینه تاریخی آن، از پتانسیل بالقوه‌ای برای جذب گردشگران برخوردار است.

وجود تبعیض در ارائه خدمات بیمارستان توحید شهرستان جم میان بومیان و کارکنان شرکت نفت، مشکلات کم آبی و دشت ممنوعه بودن شهرستان جم جهت برداشت اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل برای تعداد کثیری از کارگران و رانندگان شرکت‌های گازی موجود در شهرستان و بروز تجمعات و اعتصابات مکرر به دلیل همین موضوع بخشی مشکلات شهرستان جم است.

به‌کارگیری افراد غیربومی در شرکت‌ها و عدم اشتغال جوانان بومی جویای کار و تعطیلی فرودگاه توحید جم و عدم برخورداری شهرستان از مزیت‌های فرودگاه بخش دیگری از مشکلات شهرستان جم است.

استان بوشهر یکی از ثروتمندترین استان‌های کشور است، بزرگ‌ترین مخازن گاز کشور و نیروگاه اتمی در این استان قرار دارد، ولی متأسفانه محرومیت زیادی دارد و نیاز است مسئولین نگاه ویژه‌ای به این استان زرخیز داشته باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.