تاریخ انتشار : 1400/5/19 چاپ خبر
صید میگو از امروز آغاز می‌شود؛

صیادان نگران دریا هستند/ سینی‌های میگوفروشان پر از صید غیرمجاز

صید میگو در آب‌های استان بوشهر در حالی امروز آغاز می‌شود که بازار بزرگترین بندر صیادی کشور این روزها محل عرضه میگوهایی است که به صورت غیرمجاز صید شده‌اند.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" 12 مردادماه در اوج شرجی و گرمای هوای استان بوشهر، صیادانی که از هفته‌ها قبل منتظر آزاد شدن صید میگو بودند، با هزاران امید راهی دریا می‌شوند تا از این خوان گسترده رزق و روزی بر سر سفره خانواده خود ببرند.

در این بین صید غیرقانونی میگو توسط برخی شناورها باعث شده تا بسیاری از صیادان که تابع قانون هستند و مجوز صید دارند از این وضعیت گلایه مند باشند.

طبق گفته فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان اداره کل شیلات استان بوشهر در یک ماه اخیر و با نزدیک شدن به فصل صید میگو بیش از ۵۰ فروند شناور به دلیل صید غیرمجاز میگو در آب‌های ساحلی استان بوشهر توقیف شده‌اند.

گواه این صیدهای غیرمجاز، عرضه میگو تازه دریایی قبل از آغاز فصل صید در بازارچه‌های آبزیان استان است.

صیادان نگران دریا هستند/ سینی‌های میگوفروشان پر از صید غیرمجاز

بزرگترین صیدگاه کشور آماده فصل صید

شهرستان دیر که با نام بزرگترین بندر صیادی کشور شناخته می‌شود دارای بهترین و مرغوب ترین ماهی و میگو است و در مردادماه همزمان با آغاز فصل صید میگو، از سایر شهرها برای خرید این آبزی به دیر می آیند.

شرکت‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها مشتریان اصلی میگوی درجه یک هستند و این باعث شده تا قیمت میگو به اندازه‌ای گران شود که مردم عادی توانایی خرید آن را نداشته باشند.

امسال میگو در بندر دیر قبل از آغاز فصل قانونی صید به قیمت ۱۳۰ هزار تومان رسید و تا ۸۵ هزار تومان افت کرد ولی دوباره قیمت‌های ۹۵ هزار تومان و ۱۱۰ هزار تومان را به خود دید.

بازار مملو از میگوی تازه

به بازارچه ماهی و میگو در بندر دیر سر زدیم تا از وضعیت عرضه میگو مطلع شویم؛ ورودی بازارچه و در کنار خیابان دستفروشان میگو در حال فروش محصول خود هستند البته قیمت‌ها متفاوت است، یکی میگو را ۱۱۰ هزار تومان و آن یکی ۱۰۵ هزار تومان می‌فروشد، خریداران نیز کم نیستند.

صیادان نگران دریا هستند/ سینی‌های میگوفروشان پر از صید غیرمجاز

از آنجا راهی اسکله صیادی شیلات شدیم، صیادان و جاشوها در حال آماده کردن ادوات صید و تهیه یخ برای روز بعد هستند تا با آمادگی کامل راهی دریا شوند، البته پای درد و دل آنها که بنشینی از گرانی ادوات صیادی گلایه دارند و برخی از آنها هم می‌گویند با توجه به صیدهای غیرمجاز که قبل از آغاز فصل صید توسط سودجویان انجام شده دیگر میگویی در دریا نمانده است.

میگوهای موجود در بازار غیرمجاز هستند

رئیس شیلات شهرستان دیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال ۶۰ فروند قایق صیادی و ۱۷ فروند لنج مجوزدار در شهرستان دیر دارای مجوز صید میگو هستند.

عقیل امینی افزود: زمان آغاز رسمی صید میگو برای قایق‌های صیادی ۱۲ مردادماه و لنج‌ها از ۱۳ مردادماه است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۰۰ تن میگوی دریایی توسط شناورهای صیادی شهرستان دیر صید شد که نسبت به سال قبل تر افزایش صید داشتیم.

رئیس شیلات شهرستان دیر بیان کرد: اداره کل شیلات استان بوشهر، کل صید امسال در سطح استان را هزار و ۵۰۰ تن پیش بینی کرده است.

وی عنوان کرد: گشت تحقیقاتی دریایی معمولاً در نیمه نخست تیرماه شروع و تا پایان تیرماه کلاً در دو نوبت در ۳۰ ایستگاه یا صید گاه استان انجام می‌شود.

امینی یادآور شد: صید میگو پس از انجام گشت‌های تحقیقاتی پژوهشکده میگو کشور آزاد می‌شود و هنگامی که ۷۰ درصد صید به سایز ۱۲ سانتیمتر رسید، تاریخ آزاد سازی صید اعلام می‌شود.

صیادان نگران دریا هستند/ سینی‌های میگوفروشان پر از صید غیرمجاز

توقیف قایق‌های متخلف

وی گفت: میگوهایی که اکنون در بازار عرضه می‌شود، غیرمجاز و بیشتر توسط قایق‌های بدون مجوز صید شده‌اند.

رئیس شیلات شهرستان دیر اضافه کرد: در یک ماه گذشته حدود ۲۵ فروند قایق متخلف توسط پایگاه حفاظت آبزیان شیلات دیر و با همکاری دریابانی شهرستان توقیف شده و پرونده آنها جهت سیر مراحل قانونی به دادگستری شهرستان معرفی و تعدادی ادوات صیادی و میگو کشف و ضبط شده است.

وی تاکید کرد: هرساله با مسئله صید غیرمجاز مواجه هستیم اما طبق گزارش آماری که از شناورها در طول یک ماه صید به شیلات اعلام می‌شود با توجه به صید غیر مجاز در منطقه باز هم ذخیره اصلی میگو که معمولاً در اعماق بالای ۱۰ متر است، بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.