تاریخ انتشار : 1400/5/7 چاپ خبر

جایزه ویژ عروس وداماد برای بهترین دسمال بازی لری + عکس

دستمال بازی از جمله آئین و هنرهای کهن در میان زاگرس نشینان هست که در مناطق مختلف شیوه اجرای آن تا حدوی متفاوت می باشد.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" دستمال بازی از جمله آئین و هنرهای کهن در میان زاگرس نشینان هست که در مناطق مختلف شیوه اجرای آن تا حدوی متفاوت  می باشد .
دستمال بازی   زنان معمولا در عروسی ها و گاها مراسمات شاد و میمون صورت می پذیرد اما دستمال بازی مردان بعنوان نمادی از آئین و فرهنگ کهن در استقبال از مهمیان و مناسبت ها و مراسمات گردشگری و معرفی میراث فرهنگی ، جشنواره های آئینی و نمایشگاه و همایش ها نیز دیده می شود.
حالا در یک عروسی محلی لری در استان چهار محال و بختیاری  که مهد یکی از اقوام لرایران است عروس و داما درنظر گرفتن تا به بهترین دستمال باز یک سکه بهار آزادی هدیه بدهند.
 هدیه ای که بنظر می رسد شرایط حاد کرونایی دست وپای بسیاری را برای رقابت برسر آن بسته است و البته به احتمال زیاد منظور عروس و داماد انتخاب بهترین از میان شرکت کنندگان و دعوت شده ها می باشد.
گفتنی است رسم دستمال بازی در قوم لر از جمله آئین هایی است که در آن حجاب زنان رعایت شده و از بی بی مریم بختیاری می توان به عنوان نمادی از زنان لر در تاریخ ایران نام برد.

لازم به ذکر است  قوم لر علاوه بر چهارمحال وبختیاری در استان های لرستان ، کهگیلویه وبویراحمد ، خوزستان، بوشهر و اصفهان ساکن هستند.


جایزه ویژ عروس وداماد برای بهترین دسمال بازی لری + عکس


توضیح : عکس اول آرشیوی است

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.