تاریخ انتشار : 1400/1/17 چاپ خبر

کمبود مرغ در استان بوشهر/ برخی مرغداری‌ها کم‌کاری می‌کنند

در حالی که ظرفیت تولید مرغ در استان بوشهر خیلی بیشتر از نیازهای روزمره است، هنوز هم کمبود مرغ و گرانی آن در سطح بازار مردم را آزار می‌دهد.

به گزارش سایت خبری"جنوب 24" طی ماه‌های گذشته کمبود مرغ در نقاط مختلف باعث مشکلاتی برای مردم در تأمین مایحتاج روزانه آنها شده است؛ چراکه مرغ به عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف در بین خانواده‌ها محسوب می‌شود.

این روزها کمبود مرغ باعث افزایش قیمت مرغ شده است و در برخی از مناطق هم صف‌های طولانی برای دریافت مرغ را شاهد هستیم که صحنه‌های زیبایی برای مردم خصوصاً در این شرایط کرونایی نیست.

در حالی کمبود مرغ در استان بوشهر دردسرساز شده است که ظرفیت تولید مرغداری‌های استان بیش از نیازهای مردم است و حتی قابلیت تأمین مرغ برای دیگر نقاط کشور را نیز دارد.

برخی از مرغداری‌هایی که از ارز دولتی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین نهاده‌های خود استفاده کرده‌اند، از ارائه مرغ تولیدی به بازار امتناع می‌کنند و این موضوع نقش مهمی در کاهش مرغ و افزایش قیمت آن داشته است.

انتظار می‌رود با نظارت و بازرسی لازم از زنجیره مرغ از تولید تا مصرف، راه بر سودجویان بسته شود و مرغ مورد نیاز مردم با قیمت مناسب در اختیارشان قرار گیرد.

بازار مرغ ساماندهی شود

یکی از شهروندان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متأسفانه شاهد نابسامانی بالایی در فروش مرغ در استان بوشهر هستیم و هیچ نظارتی هم بر بازار صورت نمی‌گیرد تا دود آن به چشم مردم برود.

علی احمدزاده با انتقاد از گرانی مرغ در بازار، تصریح کرد: در حالی که قیمت مرغ ۲۴ هزار تومان تعیین شده است، من مرغ را با قیمت ۳۴ هزار تومان خریده‌ام که قیمت بسیار بالایی است.

وی کمبود مرغ را یکی دیگر از مشکلات مهم در استان دانست و ادامه داد: مرغ‌فروشی‌ها هم اعلام می‌کنند که میزان مرغ تحویلی به آنها کفاف مشتری‌ها را نمی‌دهد و به همین دلیل شاهد کمبود در بازار هستیم.

کمبود مرغ در سطح شهر باعث شده تا بازار قطعه‌فروشی‌ها و مرغ منجمد سکه شود و مردم برائت امین مرغ مورد نیاز خود ناچار شوند از مرغ منجمد و یا قطعات مرغ استفاده کنند که به نسبت قیمت بالاتری هم دارند.

نیازهای استان تأمین می‌شود

معاون اتاق اصناف بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تلاش جدی برای تأمین مرغ مورد نیاز مردم در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته شاهد رفع کمبودها در بازار و تأمین نیاز مردم هستیم.

عباس نامدارزاده قیمت مصوب مرغ گرم در استان بوشهر را هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرد و ادامه داد: روز گذشته ۸۰ تن مرغ گرم و ۱۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است.

وی قیمت مرغ گرم تحویلی به مرغ‌داری‌ها را ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان عنوان کرد و افزود: قیمت مرغ زنده هم هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان است.

معاون اتاق اصناف بوشهر نیاز روزانه استان بوشهر به مرغ را ۸۰ تا ۱۰۰ تن عنوان کرد و گفت: نیازهای استان به اندازه کافی تأمین می‌شود و نگرانی برای کمبود در بازار نداریم.

تولید انبوه مرغ از هفته آینده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان بوشهر انجام شده است که گوشت تولیدی آنها از هفته آینده وارد بازار توزیع می‌شود.

محمد تقی منوچهری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین مرغ مورد نیاز مردم در استان خاطرنشان کرد: از ۲۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت‌ماه دو هزار و ۷۰۰ تن گوشت مردم وارد بازار استان بوشهر خواهد شد.

وی با اشاره به انجام جوجه‌ریزی ۱۰ درصد بیشتر از ظرفیت مرغ‌داری‌های استان بوشهر بیان کرد: این مرغ داری‌ها علاوه بر تأمین نیازهای استان، توان ارسال مرغ به دیگر استان‌ها را نیز دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به فعالیت ۲۱۶ مرغداری با ظرفیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان بوشهر اضافه کرد: ۸۰ درصد مرغداری‌های استان فعال هستند.

کم‌کاری مرغداری‌ها

یکی از مشکلات مهم در بازار مرغ استان بوشهر مربوط به کم کاری مرغداری‌ها است که نهاده‌های خود را با نرخ دولتی دریافت می‌کنند ولی در زمانی که باید مرغ خود را تحویل دهند، این کار را نمی‌کنند.

در همین راستا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر اعلام کرد: کمبود و گرانی افسار گسیخته مرغ در روزهای اخیر، مانند برخی اقلام اساسی دیگر از جمله روغن و تخم مرغ سبب شد بروز مشکلاتی برای تأمین مایحتاج مردم شده است.

سید رضا جابری گفت: قیمت مرغ به مرز قیمت غیر منطقی رسیده و بسیاری از مردم دیگر توان خرید ندارند این در حالی است که قیمت مصوب مرغ به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان هم کاهش یافته است اما این ماده غذایی از سفره بسیاری از مردم پر کشیده است.

وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی مرغ در شرایطی که دانه و نهاده‌ها را با قیمت دولتی و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، اما از تحویل مرغ به بخش دولتی خودداری می‌کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر اضافه کرد: تعدادی از واحدهای مرغداری متخلف که با عرضه مرغ خارج از شبکه، موجب نابسامانی اوضاع و افزایش قیمت شده بودند پرونده آنها در نهایت سرعت و دقت در شعب رسیدگی کننده بررسی و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود در گزارشات واصله آنها محرز شد و ۱۶ واحد مرغداری متخلف به قطع سهمیه دولتی نهادهای دامی به مدت سه ماه محکوم شدند.

انتظار می‌رود با نظارت کافی بر روند تولید مرغ از مرغداری‌ها تا کشتارگاه و توزیع آنها در فروشگاه‌های عرضه، از تخلفات سودجویان جلوگیری شود تا مردم بتوانند نیازهای خود را تأمین کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.