تاریخ انتشار : 1399/12/26 چاپ خبر

چهارشنبه‌سوری زیر سایه سنگین کرونا / مراقب خود و خانواده‌ها باشیم

چهارشنبه سوری امسال علاوه بر خطرات مالی و جانی ناشی از استفاده مواد محترقه و آتش زا، خطر شیوع کرونا را نیز در پی دارد و هر گونه سهل انگاری می تواند آتش این بیماری را شعله‌ورتر کند.

به گزارش سایت خبری " جنوب 24" عصمت اسماعیلی؛ چهارشنبه سوری از آئین‌های کهن ایرانی است که همه ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در آخرین چهارشنبه سال، توسط بسیاری از مردم جشن گرفته می‌شود.

این سنت و آئین کهن در دهه‌های اخیر تفاوت چشمگیری با سنت قدیمی و شادی خانواده‌ها در این روز پیدا کرده و پای ترقه و آتش بازی‌های خطرناک به این جشن باستانی باز شده است که مراسم همراه با استفاده از مواد محترقه به ویژه توسط جوانان برگزارمی شود و به آسیب‌دیدگی افرادی زیادی نیز منجر می‌شود.

بیشترین قربانیان این رفتارهای خطر آفرین، نوجوانان و جوانان هستند که با شور و نشاط سال‌های نوجوانی و جوانی، رفتارهای هیجانی کنترل ناپذیری از خود بروز می‌دهند و با این گونه رفتارهای خود خانواده و جامعه را دچار مشکلات زیادی می‌کنند.

از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا، آئین‌های سنتی نیز تحت تأثیر شرایط ویژه و حواشی این بیماری قرار گرفته‌اند و آئین چهارشنبه سوری نیز از این امر مستثنی نیست.

امسال دومین سال است که آئین چهارشنبه آخر سال در شرایط شیوع کرونا قرار می‌گیرد و باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر کاهش نگرانی برای تلفات ناشی از انفجار و آتش سوزی، نگرانی‌های ناشی از شیوع این ویروس به ویژه حالا که با نوع جهش یافته و انگلیسی آن مواجه هستیم را نیز نداشته باشیم.

در کنار همه خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه و آتش زا، در سال گذشته و امسال شیوع ویروس کرونا نیز بر خطرات چهارشنبه آخر سال افزوده است در حالی که تمام امکانات بهداشتی و درمانی، توان و ظرفیت گروه‌های امدادی و نیروهای خدمت رسان در شرایط کنونی کشور به مقابله با ویروس کرونا معطوف شده، و بیش از یکسال در حال مبارزه خستگی ناپذیر با این دشمن ناشناخته بشری هستند، نباید با شرکت در اینگونه مراسم‌ها بر مشکلات بیافزاییم.

آئین چهارشنبه سوری در گناوه برخلاف سایر نقاط کشور در عصر چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شود و بیشتر مردم این بندر همه ساله تا پاسی از شب برای برگزاری این آئین کهن وقت خود را در کنار ساحل سپری می‌کنند.

در سال‌های گذشته و تا پیش از شیوع کرونا، ساحل این بندر در عصر روز چهارشنبه آخر سال یکی از شلوغ ترین روزهای سال را تجربه می‌کرد.

در کنار همه خطرات ناشی از استفاده از مواد محترقه و آتش زا، در سال گذشته و امسال شیوع ویروس کرونا نیز بر خطرات چهارشنبه آخر سال افزوده است تا بیشتر مراقب خود و دیگران در آستانه سال نو باشیم.

پس از تأیید اولین مورد ابتلاء به کرونای جهش یافته انگلیسی در شهرستان گناوه، تاکید متخصصان و مسئولان بر رعایت جدی‌تر اصول بهداشتی و به ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیشتر شده است و باید هر کاری که با تجمع و گردهمایی و اجتماعات حتی چندنفره سر و کار دارد را کاملاً کنسل کنیم.

به گفته کارشناسان بهداشتی کرونای جهش یافته انگلیسی قابلیت شیوع و بیماری زایی بالایی دارد و موارد ابتلاء به ویژه در افراد کم سن و سال بالاست لذا چهارشنبه سوری امسال نیز زیر سایه سنگین کرونا است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر رفع نگرانی برای تلفات ناشی از انفجار و آتش سوزی، نگرانی ابتلای کودکان و نوجوانان و جوانان به کرونای انگلیسی را نداشته باشیم.

مراسم چهارشنبه‌سوری برگزار نشود

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر به خبرنگار مهر گفت: همه‌ساله و با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، بسیاری از مردم و به ویژه جوانان، در آئینی سنتی چهارشنبه آخر سال را با شیوه‌های مختلف و البته در برخی از موارد خطرناک، جشن می‌گیرند، شادی‌هایی که با استفاده از مواد محترقه به آسیب‌دیدگی افراد منجر می‌شود.

هاجر عوض پور اظهار داشت: در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال معمولاً کوچک‌ترین خطا، بزرگ‌ترین حوادث را به همراه می‌آورد، ازاین‌رو از مردم استدعا می‌کنیم در شرایطی که همه امکانات برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بسیج شده، برنامه‌های مربوط به آئین چهارشنبه‌سوری را برگزار نکنند تا مشکلات جامعه کمتر شود.

وی خاطرنشان کرد: یقیناً با عدم برگزاری آئین چهارشنبه آخر سال، خللی در آداب و رسوم مردم ایجاد نمی‌شود و از خطر شیوع ویروس کرونا در اجتماعات مردمی کاسته می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر تأکید کرد: بروز حوادث مربوط به آئین چهارشنبه آخر سال، علاوه بر اینکه باعث به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود، ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی که به مقابله با ویروس کرونا اختصاص‌یافته، معطل کرده و توان محدود کادر درمانی را ضایع می‌کند.

وی اضافه کرد: اجتماعات مردمی علاوه بر اینکه خطر شیوع ویروس خطرناک کرونا را افزایش می‌دهد باعث می‌شود تا در صورت بروز حادثه برای افراد و مراجعه آنان به مراکز درمانی و بیمارستانی، امکان ابتلای افراد در محیط‌های آلوده افزایش پیدا کند، بنابراین از کلیه مردم به ویژه جوانان درخواست می‌شود تا از شرکت در مراسم چهارشنبه‌سوری اجتناب ورزند.

سهل انگاری خسارت‌های سنگین به دنبال دارد

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد، حادثه برای هرکسی اتفاق می‌افتد، در برخی حوادث افرادی کشته‌شده یا به‌شدت آسیب می‌بینند؛ اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه‌سوری می‌توان جلوگیری کرد.

عوض پور به والدین توصیه کرد: در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر فرزندانشان را همراهی کنند، کودکان به‌هیچ‌عنوان شخصاً نباید از مواد آتش‌بازی و محترقه استفاده کنند و والدین از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار و … فرزندان خود را باز دارند.

وی به شهروندان توصیه کرد: از حمل مواد محترقه و آتش‌گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری کرده و در صورت نگهداری مواد آتش‌بازی، حتی کم‌خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنند.

عوض پور تصریح کرد: مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را به طرف افراد دیگر پرت نکنید، هیچ‌گاه از الکل برای آتش‌گیری مواد استفاده نکنید، هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

وی با تأکید بر عدم برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری گفت: در صورت تمایل برای برگزاری این مراسم باستانی از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال آنچه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.

عوض پور اضافه کرد: از پرتاب مواد آتش‌زا مانند فشفشه بر روی درخت‌ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش‌سوزی است جداً خودداری کنید چراکه با توجه به شیوع کرونا و احتمال حمل الکل در ماشین توسط سرنشینان و عابران پیاده در صورت استفاده از مواد آتش‌زا به علت درصد احتراق بالای الکل احتمال به وجود آمدن حوادث بیشتر است.

مراقب خود و خانواده باشیم

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه سوری بیشتر باید مراقب فرزندان خود باشیم زیرا آنها هنوز درک درستی از خطر و حادثه ندارند و لازم است برای حفظ سلامتی عزیزانمان در کنارشان باشیم.

ولی سیفی افزود: جهت حفظ سلامتی خود و دیگران در چهارشنبه آخر سال و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا امسال هم در کنار خانواده در منزل بمانیم.

وی گفت: آتش بازی کودکان با نظارت والدین صورت پذیرد و از آتش زدن بوته و هیزم در کنار خودرو در گذرگاه‌ها و کو چه های کم عرض به جد پرهیز شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گناوه بیان کرد: مایعات و مواد آتش زا (ازجمله نفت، بنزین و کبریت) را در اختیار و یا دسترس کودکان قرار ندهید و از بازی با وسایل و مواد محترقه خود داری کنید.

وی بیان کرد: از پرتاب کردن فشفشه به طرف بالکن و بالای سقف ساختمان‌ها خودداری شود و شهروندان در صورت بروز هرگونه حادثه یا اتفاقی با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند.

مراسم چهارشنبه آخر سال ممنوع

عبدالکریم گراوند، استاندار و رئیس ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر نیز در نشست ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: مردم در راستای حفظ سلامتی خود و اطرافیانشان از برگزاری هرگونه مراسم و تجمعی به مناسبت چهارشنبه آخر سال بپرهیزند.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، برگزاری هرگونه تجمع و مراسم ویژه چهارشنبه آخر سال در این استان ممنوع است.

به یاد داشته باشیم زیبایی آئین‌ها و سنت‌ها در باهم بودن و کنار هم بودن معنا پیدا می‌کند، زمانی که همه با هم شاد و سلامت بتوانیم زیبایی‌های زندگی، جهان و طبیعت را جشن بگیریم لذا از کاری که باعث به خطر افتادن سلامتی و جان خود و دیگران شده و در آستانه سال نو تلخ کامی خود و دیگران به دنبال آورد باید به جد پرهیز کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.