تاریخ انتشار : 1399/12/14 چاپ خبر

نقش مهم سد باغان در تامین آب شهرستان جم/ تکمیل پروژه تسریع شود

بهره‌برداری از سد باغان نقش بسیار مهمی را در تامین آب شرب مورد نیاز شهرستان جم خواهد داشت و انتظار می‌رود با تامین اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه تسریع شود.

به گزارش سایت خبری "جنوب24" شهرستان جم در جنوب استان بوشهر با مشکلات فراوانی در زمینه تأمین آب شرب مورد نیاز روبرو است و سال‌ها است که مردم این دیار منتظر تحقق وعده‌ها برای تأمین آب پایدار هستند.

در حوزه آب شرب، تأسیس آب‌شیرین‌کن در سیراف و انتقال آن به جم با وعده‌های تکراری، هنوز راه به جایی نبرده است و آب شرب مصرفی مردم شهرستان جم همچنان از طریق انتقال آب با تانکرهای آب‌رسان انجام می‌شود.

ساخت سد باغان یکی دیگر از راهکارهای مهم برای تأمین آب مورد نیاز اهالی شهرستان جم است که انتظار می‌رود با تأمین اعتبار مورد نیاز تکمیل این پروژه تسریع شود و آب مورد نظر به جم برسد.

لزوم تکمیل سد باغان

نماینده مردم شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این منطقه شاهد کمبودهای آبی هستیم که باید تلاش شود در سریع‌ترین زمان این مشکلات رفع شود.

حجت الاسلام موسی احمدی با اشاره به نقش مهم تکمیل و بهره‌برداری از این سد در تأمین آب مورد نیاز منطقه خاطرنشان کرد: تکمیل سد باغان آرزوی اهالی این شهرستان است و باید برای تکمیل آن از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی از پیگیری جدی برای تأمین آب مورد نیاز در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر خبر داد و افزود: تأمین آب از طریق سدها بسیار کم‌هزینه‌تر از تأمین آب با آب‌شیرین‌کن‌ها است که باید برای تکمیل آن تلاش بیشتری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر افزود: سد باغان در تأمین آب شرب منطقه ریز، تأمین آب پالایشگاه فجر جم، ذخیره رواناب‌ها و تأمین آب کشاورزی و گردشگری نقش مهمی خواهد داشت.

تسریع در تکمیل پروژه

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت اجرای سد باغان، گفت: سد باغان دارای ارتفاع ۵۸ متر، طول تاج ۳۱۰ متر و عرض تاج آن هشت متر خواهد بود.

علی محمدی با اشاره به اینکه سد باغان نقش مهمی در تأمین آب شهرستان جم و بهبود سفره‌های زیرزمینی دارد، اظهار داشت: با بارندگی مناسب این سد نقش مهمی در احیای دشت ریز خواهد داشت و نیازهای کشاورزان را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به تلاش برای تسریع در روند اجرای این سد بیان کرد: تکمیل و بهره‌برداری از سد باغان را به صورت ویژه در دستور کار داریم و تلاش می‌شود با تأمین مالی پروژه شاهد تسریع در تکمیل آن باشیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه تأمین اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی است افزود: امیدواریم با تکمیل سد باغان در کمترین زمان زمینه حل مشکلات مردم شهرستان جم در بخش شرب و کشاورزی فراهم شود.

پیشرفت ۴۳ درصدی سد باغان

استاندار بوشهر با اشاره به روند اجرایی سد باغان اظهار داشت: کمبود آب یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی در استان بوشهر است و تلاش گسترده‌ای برای بهبود وضعیت آب صورت گرفته است.

عبدالکریم گراوند نوسازی خطوط آبرسانی، اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن و افزایش ظرفیت آنها، حفر چاه و… را از مهمترین راهکارهای تأمین آب شرب در استان بوشهر دانست و افزود: با تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن در استان بخش زیادی از مشکلات آب شرب استان حل می‌شود.

استاندار بوشهر توسعه سدها را یکی دیگر از راهکارهای بهبود وضعیت آب شرب و آب کشاورزی دانست و اضافه کرد: پروژه‌های سدسازی در نقاط مختلف استان بوشهر در دست اجرا است که تکمیل این طرح‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

‏ تأمین مصالح مورد نیاز

وی با اشاره به نقش مهم سد باغان در تأمین آب مورد نیاز در شهرستان جم بیان کرد: با پرداخت سهم ۱۵ درصدی کارفرما در ساخت سد باغان و دشت‌پلنگ شاهد تسریع در روند اجرایی این سد هستیم.

گراوند با اشاره به اینکه مسائل مالی باعث وقفه در اجرای سد باغان نشده است افزود: ۸۵ درصد مصالح به غیر از سیمان در محل اجرا وجود دارد و پیشرفت بدنه به ۳۵ درصد رسیده و کل پروژه دارای ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره به اینکه با تکمیل سد باغان زمینه حل مشکلات مردم شهرستان جم در بخش شرب و کشاورزی فراهم می‌شود خاطرنشان کرد: این سد در تأمین آب مورد نیاز پالایشگاه جم و شهر و روستاهای این شهرستان نقش مهمی دارد.

انتظار می‌رود با تسریع در روند تکمیل پروژه احداث سد باغان در زمان مقرر شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این طرح باشیم تا نیاز مهم مردم این منطقه تأمین شود.

انتهای پیام

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.