تاریخ انتشار : 1399/12/10 چاپ خبر
خطوط آبرسانی نوسازی شوند؛

کم‌آبی و شبکه‌ای که فرسوده است/ هدررفت ۳۰ درصدی آب در استان بوشهر

درحالی که بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های همجوار تامین می‌شود، هدررفت ۳۰ درصدی آب در شبکه‌های آبرسانی یکی از چالش‌های اساسی در این استان محسوب می‌شود.

به گزارش سایت خبری" جنوب24" ؛ حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود و از طریق خطوط انتقال مسیری طولانی را طی می‌کند و سپس در شبکه‌های توزیع به مصرف‌کنندگان می‌رسد.

این شبکه‌های طولانی انتقال و توزیع آب دارای عمر بالایی هستند و در برخی از نقاط دچار فرسودگی زیادی بوده که باعث می‌شود تا شاهد هدررفت بالای آب در این شبکه‌های آبرسانی باشیم.

در حالی که استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و برای تأمین آب خود نیازمند استان‌های همسایه است و در برخی از ایام سال با کمبود جدی آب روبرو می‌شود، هدررفت بالای آب به عنوان یک چالش جدی محسوب می‌شود که باید اصلاح شود.

بر اساس اصول نگهداری تأسیسات، هر ساله باید درصدی از این شبکه‌ها اصلاح و نوسازی شود تا در یک بازه چند ساله کل شبکه نوسازی شود و این سیکل ادامه داشته باشد ولی در استان بوشهر این روند ناقص است.

یکی از اولین اقدامات در تأمین آب پایدار در استان بوشهر، نوسازی شبکه‌های آبرسانی است و می‌تواند بیشتر از ایجاد و احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در پایدارتر شدن آب استان اثرگذار باشد.

هدررفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب

عبدالحمید حمزه‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای کاهش میزان هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و طرح‌های مهمی را نیز در دست اجرا داریم.

وی از هدررفت ۲۵ تا ۳۰ درصدی آب در شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: نوسازی شبکه‌های آبرسانی نقش مهمی در کاهش هدررفت آب در این شبکه‌ها خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اصلاح ۱۲۰ کیلومتر از شبکه‌های آبرسانی و خطوط انتقال آب استان خاطرنشان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شبکه‌های فرسوده و قدیمی آب در استان به نیاز است.

ترمیم شبکه‌های آبرسانی

وی با اشاره به اینکه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای نوسازی هر کیلومتر خط آبرسانی نیاز است افزود: در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های ترمیم شبکه آبرسانی استان تخصیص یافته است.

حمزه‌پور از نصب کنتور در ورودی روستاها و شهرهای استان برای توزیع عادلانه آب در این مناطق خبر داد و بیان کرد: تاکنون انشعاب دو هزار باغ ویلا قطع شده است که تا قطع پنج هزار انشعاب ادامه خواهد داشت.

جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده

استاندار بوشهر نیز به خبرنگار مهر گفت: در راستای تأمین آب پایدار در استان بوشهر تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و تلاش داریم تا در تابستان پیش رو کمترین مشکلات را در استان شاهد باشیم.

عبدالکریم گراوند از تلاش برای جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده خبر داد و بیان کرد: باید ساز و کاری فراهم شود که تا قبل از شروع فصل گرما، مشکلی برای تأمین آب در تابستان نداشته باشیم.

نوسازی خطوط آبرسانی

وی نوسازی خطوط آبرسانی استان بوشهر را یکی از مهمترین برنامه‌ها برای پیشگیری از هدررفت بالای آب دانست و اضافه کرد: با پیگیری‌های جدی اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده است و طرح‌های مهمی در دست اجرا است.

استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت بالای اصلاح، بازسازی و نوسازی شبکه آبرسانی برای تأمین آب آشامیدنی بیان کرد: سال گذشته پنج استان کشور به عنوان استان‌های معین استان بوشهر برای اصلاح و نوسازی شبکه آبرسانی شهرهای بوشهر، برازجان و جم کمک کردند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای ۱۵۰ هزار مترمکعب آب شیرین‌کن در استان افزود: ساخت پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر تاکنون نسبت به سه سال قبل هفت برابر افزایش یافته است.

گراوند از افزایش ظرفیت تولید آب از پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۰ هزار متر مکعبی بوشهر خبر داد و افزود: این پروژه با اجرای طرح توسعه و افزایش ۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی، اکنون به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز رسیده است.

در کنار اقداماتی که برای تولید آب انجام می‌شود، باید نگاه ویژه‌ای به خطوط آبرسانی شود که با نوسازی و اصلاح آنها، زمینه کاهش هدررفت آبی که این همه برای تولید آن تلاش شده است، فراهم شود.

منبع: خبر گزاری مهر

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.