تاریخ انتشار : 1399/12/10 چاپ خبر
به اینجا سفر نکنید؛

هجوم کرونا و رنگ زرد شهرستان گناوه/ ویروس جهش‌یافته در همسایگی

تغییر وضعیت شهرستان گناوه در رنگ‌بندی سامانه ماسک از آبی (کم خطر) به زرد (خطر متوسط) و شیوع ویروس جهش یافته در استان‌های همجوار زنگ خطر کرونایی را برای این شهرستان به صدا درآورده است.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" عصمت اسماعیلی: بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و در این مدت فعالیت‌های مقابله با آن همه جوامع بشری را درگیر خود کرده است.

از ابتدای شیوع این ویروس تا کنون همواره کارشناسان بهداشت و درمان مردم را به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده و مؤثر برای مقابله با انتقال آن توصیه کرده‌اند و اقداماتی از سوی مسئولان در مقاطع مختلف و با در نظر گرفتن شدت یا کاهش شیوع این ویروس اتخاذ شده است.

به دنبال کاهش میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ابتلاء به کرونا و تبدیل رنگ شهرستان گناوه به رنگ آبی (کم خطر)، توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی رفته رفته رنگ باخت.

پس از اعمال محدودیت‌ها، تعطیلی اصناف و محدود شدن رفت و آمد در خیابان‌های شهر و جاده‌های ورودی در ماه‌های آبان و آذر روند شیوع کرونا در این شهرستان نیز مانند بسیاری دیگر نقاط کشور، کاهش یافت تا اینکه بار دیگر زردی کرونا رخ نشان داد و بار دیگر خطر آن را گوشزد کرد.

با کاهش میزان فوتی‌ها و تغییر رنگ شهرستان به رنگ آبی بسیاری از مردم با این تصور که کرونا پایان یافته به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی خطر کرونا پایان یافته و دیگر نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و ماسک نیست در حالی که خطر این ویروس کشنده همچنان وجود دارد.

بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده توسط ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا شهرستان گناوه، در وضعیت زرد قرار دارد تا این امر زنگ خطر کرونایی را بار دیگر در این شهرستان به صدا در آورد.

عادی انگاری کرونایی در شرایطی که خطر کرونا همچنان باقی است و روزانه هزاران نفر به این ویروس مهلک مبتلا می‌شوند هشدار بسیار جدی است که نباید نادیده گرفته شود.

از سوی دیگر با وجود هشدارهای کارشناسان بهداشتی درباره خطر خیز دوباره کرونا و ابتلای چندین نفر از هموطنان به کرونای جهش یافته انگلیسی و احتمال بروز موج چهارم، حضور مسافران از نقاط مختلف کشور بخصوص در تعطیلات آخر هفته به این شهرستان می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، هجوم مسافران به سواحل و بازار، شب نشینی‌ها دورهمی‌ها و استفاده نکردن از ماسک، حضور در مراسم عزا و عروسی و در کل عادی انگاری از علت‌های مهم افزایش بیماران کرونایی است که باید مورد توجه همه قرار گیرد.

با وجود اعلام ممنوعیت ورود مسافران غیربومی به استان و اعمال محدودیت‌های کرونایی توسط ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر در روزهای پایانی هفته اما مسافران و در بازار و مراکز خرید و ساحل این بندر حضور دارند.

اکثر مسافرانی که به این بندر سفر می‌کنند از استان‌های همجوار که شهرهای آنها وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند هستند و بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ماسک در اماکن عمومی شهر حضور دارند.

با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و به خصوص تعطیلات نوروزی حضور مسافران در این شهرستان وضعیت کرونایی را به سوی شرایط بحرانی قرمز پیش خواهد برد.

با نزدیک شدن به عید نوروز، بار دیگر نگرانی‌ها درباره افزایش سفرهای نوروزی از سوی مسئولان و کارشناسان و طغیان بیماری و شروع موج جدید کرونا افزایش یافته است.

این نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که خبرهایی از شیوع کرونای انگلیسی با سرعت انتقال بالا در کشور و در استان‌های همجوار به گوش می‌رسد.

همه ما باید بدانیم که در شرایط فعلی کم‌ترین بی توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی به معنای به خطر انداختن جان خود، خانواده و همشهریان و هموطنان و تکرار تجربه تلخ تعطیلی‌های اجباری، ضرر و زیان به کسب و کار، معیشت، زندگی و جان خود و دیگران است و باید از عادی انگاری و رفتارهای پر خطر در شرایط شکننده کنونی شیوع کرونا به جد پرهیز کرد.

استفاده از ماسک در بازار و مکان‌های شلوغ، پرهیز از دور همی و تجمع از جمله در عروسی و عزا و پرهیز از سفرهای غیرضروری در برهه کنونی که با شیوع مجدد ویروس کرونا مواجه هستیم، ضرورت دارد و باید خطر ابتلاء و شیوع این ویروس را جدی گرفت.

خطر نزدیک است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در این باره با اشاره به اینکه استان‌های مختلفی درگیر ویروس کرونای انگلیسی شده‌اند اضافه کرد: این نوع ویروس بیشتر افراد در رده‌های سنی پائین‌تر را درگیر می‌کند و این موضوع نگران‌کننده است.

عبدالمحمد خواجه ئیان ادامه داد: با توجه به درگیر شدن استان خوزستان با این ویروس و همسایگی بوشهر با این استان باید بیش از پیش مراقبت کرد تا اپیدمی در استان روی ندهد.

وی خواستار پرهیز از برگزاری تجمعات شادی و عزاداری‌ها شد و افزود: تا زمانی که ۷۰ الی ۸۰ درصد افراد جامعه ایمن نشده باشند نمی‌توان زنجیره انتقال بیماری را کم کرد.

خواجه ئیان با بیان اینکه در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شاهد پیچیده‌تر شدن وضعیت کرونا خواهیم بود خاطرنشان کرد: در استان بوشهر شاهد کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تجمع مسافران و عدم استفاده از ماسک در شهرهای ساحلی هستیم.

بسته شدن ورودی گناوه

فرماندار گناوه در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به بسته شدن ورودی گناوه از ضلع شمالی شهرستان اظهار داشت: این شهرستان به دلیل موقعیت و شرایط آب و هوایی مناسب و در آستانه عید نوروز با ورود مسافران و گردشگران بی‌شماری از جمله در بازار و ساحل مواجه شد که نگران کننده بود و تصمیم گرفته شد تا مسیر ورودی به این شهرستان از سمت شمال بسته شود.

غلامرضا مهرجو بیان کرد: به منظور حفظ سلامتی شهروندان و با توجه به شیوع ویروس کرونای جهش یافته در استان‌های همجوار از جمله خوزستان، مبدا ورودی این شهرستان از پایگاه امداد جاده‌ای بینک بسته شده است و اجازه ورود به مسافران غیربومی داده نمی‌شود.

فرماندار گناوه افزود: در صورت مشاهده خودروهای غیربومی در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان اعمال قانون خواهد شد.

وی گفت: از مردم این شهرستان که از بدو شیوع ویروس کرونا بیشترین همکاری را با بخش درمان و مجموعه دولت داشته‌اند، انتظار داریم کماکان نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از جمله ماسک زدن و فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.

مراقبت‌ها بیشتر شود

امام جمعه گناوه نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کادر درمان عنوان کرد: هم اکنون با قرار گرفتن در آستانه فصل بهار و ورود مسافران در تعطیلات آخر هفته به شهرستان گناوه احتمال افزایش مبتلایان به کرونا در شهرستان زیاد است و از این منظر باید تدبیری جدی اندیشید.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی افزود: بی مبالاتی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب فشار مضاعف بر کادر درمان و تضعیف نیروی انسانی می‌شود که با توجه به شرایط تحریم‌ها برای کشورمان خطرناک است.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به نزدیک بودن به تعطیلات نوروزی گفت: معیشت مردم یک ضرورت و از طرفی حفظ جان شهروندان نیز واجب است لذا مسئولین امر باید به گونه‌ای تدبیر کنند که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ جان شهروندان و کادر درمان نسبت به وضعیت معیشتی و اوضاع اقتصادی شهروندان نیز توجه ویژه شود و در تصمیمات خود ضرر و زیان‌های ناشی از تعطیلی کسب و کارهای صنوف مختلف را نیز در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: در آزمون تحریم و کرونا مردم ایران به حقیقت خوش درخشیدند و رهبری عزیز انقلاب نیز به خوبی با همکاری مسئولین امر، در بدترین شرایط کشور را حکیمانه رهبری فرمودند.

آنچه ضروری به نظر می‌رسد همکاری مردم و مسئولان است که در کنار هم بار دیگر می‌تواند از بحرانی شدن شرایط جلوگیری کند و باید همه با هم در مقابله دشمن ناشناخته با احساس مسئولیت ایفا نقش کنیم تا شاهد شرایط سخت‌تر در کشور و شهرستان نباشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.