تاریخ انتشار : 1399/11/15 چاپ خبر

مسئولیت اجتماعی فراموش شد؛ حق مردم استان بوشهر را بدهید

تاسیسات و صنایع مربوط به پارس جنوبی بخش زیادی از جنوب استان بوشهر را در بر گرفته است ولی اغلب کارکنان و مدیران این صنایع را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند.

به گزارش سایت خبری" جنوب24" پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان حدود هشت درصد از کل گازهای کشف شده دنیا را در خود جای داده است و به عنوان یک میدان مشترک بین ایران قطر قرار گرفته است.

بیش از ۲۰ سال است که عملیات توسعه صنایع استخراج و پالایش گاز و بعدها پتروشیمی و دیگر صنایع مربوطه در جنوب استان بوشهر مستقر شده است و در حال برداشت حداکثری از این میدان عظیم گازی است.

در سال‌های ابتدایی، کشورهای خارجی با حجم بالای مدیران و کارکنان غیرایرانی در این منطقه مستقر شدند و کم کم نیروهای ایرانی فعال در این صنایع افزایش یافت و اکنون قریب به اتفاق نیروهای حاضر در این صنایع را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.

در همه جای دنیا شرکت‌ها و صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی خود در قبال اهالی محیط پیرامونی نگاهی ویژه دارند و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنند ولی در پارس جنوبی این نگاه وجود ندارد.

در حالی که سال‌ها از تصویب مصوبه دولت مبنی بر اشتغال ۵۰ درصد نیروی بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی می‌گذرد، هنوز هم حدود ۸۰ درصد از نیروهای مستقر در این صنایع را غیربومی‌ها تشکیل می‌دهند.

این نسبت در عرصه مدیریتی پارس جنوبی هنوز هم بدتر است و مدیریت ارشد و مدیران میانی و حتی مدیریت‌های سطح پایین شرکت‌ها و فازها و بخش‌های مختلف پارس جنوبی را غیربومی‌ها بر عهده دارند.

شاید اگر بومی‌ها در عرصه مدیریتی پارس جنوبی جایگاه بهتری داشتند، اینگونه در حق مردم این استان ظلم نمی‌شد و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پارس جنوبی بهتر و بیشتر انجام می‌شد.

 

به نیروهای بومی متخصص میدان بدهید

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بازدید خود از مجتمع پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور افزایش برداشت گاز در منطقه پارس جنوبی صورت گرفته است و شاهد بهبود تولید در این منطقه هستیم.

عبدالکریم جمیری خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی به محیط پیرامونی یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های اساسی صنایع است و این خدمات به مردم باید بدون هیچ منتی انجام شود.

وی خواستار نگاهی متوازن به موضوع تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی صنعت در قابل محیط پیرامونی شد و افزود: صنعت باید قبل از اینکه مردم طلب کنند به وظیفه خود در قبال مناطق پیرامونی عمل کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به نیروهای بومی در این صنایع میدان داده شود و حمایت مناسبی از این افراد در این صنایع صورت گیرد.

بی‌توجهی به بومی‌ها پذیرفتنی نیست

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: از قدیم نگاه مناسبی در این زمینه وجود نداشته و به نیروهای بومی میدان نداده‌اند، خوشبختانه این نگاه در حال اصلاح شدن است. توقع داریم که توجه بیشتر به این موضوع شود و از این توانمندی بومی‌ها برای ایجاد فضای تعادلی بیشتر استفاده شود.

جمیری خواستار در اولویت قرار گرفتن نیروهای بومی در اشتغال‌ها در منطقه پارس جنوبی شد و افزود: در هر جایی که نیرویی قرار است استخدام شود، اول باید سراغ نیروهای متخصص بومی رفت و اگر نیروی متخصص بومی نبود، بعد سراغ غیربومی‌ها رفت.

وی با اشاره به اینکه پذیرفته شده نیست که ما نیروی متخصص در خانه داشته باشیم ولی بیرون از خانه دنبال آن بگردیم، تاکید کرد: این نگاه موجب عقب ماندگی صنعت و ایجاد تبعیض می‌شود.

جلوی رشد نیروی بومی را در پارس جنوبی می‌گیرند

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه صنعت نفت پاسخگوی استان بوشهر نیست و در استان بوشهر برای خودشان یک استان ایجاد کرده‌اند و ما نسبت به این وضعیت عملکردی معترض هستیم.

ابراهیم رضایی با اشاره به در صنایع پارس جنوبی به مدیران بومی استان بوشهر ظلم شده است، افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد جلوی حضور نیروی بومی استان بوشهر را می‌گیرند و نیروهای غیربومی را به کار می‌گیرند و یا مدیریت می‌دهند.

وی با بیان اینکه مقابل این ظلم‌ها به استان بوشهر می‌ایستیم اضافه کرد: مدیران غیربومی در پارس جنوبی حقوق‌های نجومی می‌گیرند ولی خدمتی به این مردم نمی‌کنند و از ابزار نظارتی برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

برخی مسائل در پارس جنوبی خجالت‌آور است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها عایدی استان بوشهر از پارس جنوبی آلودگی و بیکاری جوانان بوده است، گفت: در این منطقه هزاران میلیارد تومان سود می‌کنند و هیچ گونه پاسخگویی به مردم ندارند.

رضایی با اشاره به اینکه شأن مردم استان بوشهر خیلی بالاتر از اینها است تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد بی‌تجربه را در پارس جنوبی مدیر می‌کنند ولی با مدیر متخصص بومی و توانمند و سالم برخورد می‌کنند.

وی برخی از مسائل در پارس جنوبی را خجالت‌آور خواند و خاطرنشان کرد: وقتی یک نیروی بومی در این مناطق رشد می‌کند او را حذف می‌کنند و اجازه رشد و پیشرفت را از بومی‌ها می‌گیرند.

ادعای حمایت از نیروهای بومی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در بازدیدی که رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر از این منطقه داشت گفت: سعی داریم با تلاش و همدلی و در سایه تکیه بر توان و دانش بومی بهترین فرصت‌ها را به کار بگیریم.

هادی هاشم زاده فرهنگ عنوان داشت: توسعه و اتکا به منابع داخلی و بومی از برنامه‌های اصلی و مهم مجتمع گاز پارس جنوبی است.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم ظرفیت‌های این منطقه را توسعه و افزایش دهیم و از آن برخوردار باشیم همان اندازه می‌توانیم در منطقه به تولید و توسعه پایدار فکر کنیم.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: تمام تلاش شبانه روزی متخصصان و کارکنان این مجموعه بزرگ مأموریت مهم تولید پایدار و مستمر است و این مهم یکی از محورهای اصلی است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که واقعیت بیانگر بی‌توجهی به نیروهای بومی است و بخش اعظم نیروهای مستقر در پارس جنوبی را غیربومی‌ها تشکیل می‌دهند و عزمی هم برای اصلاح این وضعیت دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.