تاریخ انتشار : 1399/11/5 چاپ خبر

مشکلات متعدد در قطب تولید سبزیجات/ کشاورزان میان‌دشتی آب ندارند

کشاورزان روستای میان‌دشت در شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید سبزیجات با مشکلات متعددی خصوصا در زمینه تامین آب روبرو هستند.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" روستای میان‌دشت در بخش آب‌پخش از شهرستان دشتستان به عنوان قطب تولید کشاورزی از جمله سبزیجات و غلات با مشکلات و نیازهای فراوانی روبرو است.

بخشی از مشکلات روستا از سال‌ها پیش وجود داشته است و علی‌رغم وعده‌های مسئولان برای رفع این مشکلات، همچنان پابرجا باقی مانده است و انتظار می‌رود تلاش جدی‌تری برای رفع این مشکلات صورت گیرد.

با وجود اینکه تعداد زیادی از اهالی میان‌دشت در حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و بخش زیادی از سبزیجات مورد نیاز استان و شهرستان و دیگر نقاط کشور را تأمین می‌کنند ولی در حوزه آب با نیازهای زیادی روبرو هستند.

مشکل آب کشاورزان

یکی از کشاورزان روستای میان‌دشت به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه اغلب کشاورزان میان دشت با مشکلاتی در زمینه تأمین آب روبرو هستند و توجهی برای رفع مشکلات این کشاورزان نشده است.

نوشادی اضافه کرد: سد رئیس‌علی دلواری در شهرستان دشتستان به نقاط مختلف شهرستان از جمله شبانکاره و آب‌پخش و… آبرسانی می‌کند ولی مردم میان‌دشت از برخورداری از آب این سد محروم هستند.

وی تاکید کرد: انتظار مردم روستا این است که شاخه‌ای از آب سد که تا نزدیکی زمین‌های کشاورزی ما آمده است، به روستای میان دشت اختصاص یابد تا مشکل دیرینه ما در تأمین آب حل شود.

یکی دیگر از کشاورزان این روستا به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه برای حفر و لایروبی چاه‌های کشاورزی خود با مشکلات زیادی روبرو هستیم و مدیریت آب استان به شدت کشاورزان را تحت فشار قرار می‌دهد.

خزایی با بیان اینکه بیشترین سخت‌گیری‌ها را در حوزه تأمین آب شاهد هستیم افزود: بخش زیادی از اهالی میان دشت در زمینه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند ولی کسی آنها را حمایت نمی‌کند.

لزوم تخصیص آب سد رئیس‌علی به میاندشت

رئیس شورای اسلامی روستای میان دشت نیز به خبرنگار مهر گفت: کشاورزی یکی از مهمترین زمینه‌های اشتغال این روستا است ولی در زمینه تأمین آب و دریافت تسهیلات مورد نیاز با مشکلات زیادی روبرو هستند.

جعفر نوشاد با اشاره به اینکه مشکل سند زمین‌های کشاورزی برای مردم این روستا دردسرآفرین شده است خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان تلاش ویژه‌ای برای رفع مشکل سندهای زمین‌های مردم داشته باشند.

وی تصریح کرد: افرادی که سندهای ۹۰ و ۱۰۰ ساله دارند، اکنون برای اثبات مالکیت خود با مشکلت فراوانی روبرو هستند و ادارات دولتی برای آنها مشکل‌آفرین شده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای میان دشت خواستار اختصاص تسهیلات مناسب برای روستاییان شد و افزود: انتظار می‌رود وام‌هایی به مردم ارائه شود که بتوانند اراضی کشاورزی خود را برق‌دار کنند و همچنین مجوز حفر چاه به مردم داده شود.

نوشاد کمبود آب را از مهمترین مشکلات اهالی روستا دانست و اضافه کرد: آب تا کنار زمین‌های کشاورزی مردم آمده است ولی به جای آب، زه به روستا می‌رسد و زمین‌های کشاورزی را شور کرده است.

مشکلات کشاورزان میان‌دشت پیگیری می‌شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم رفع مشکلات کشاورزان میان‌دشت تاکید کرد و گفت: مشکل سندهای مالکیت اراضی کشاورزی در نقاط مختلف دشتستان باید یک‌بار برای همیشه حل شود.

ابراهیم رضایی با اشاره به مشکل سندهای مالکیت اراضی کشاورزی و مسکونی مردم نقاط مختلف شهرستان دشتستان از جمله اهالی میان‌دشت تصریح کرد: این مسئله از قدیم‌الایام بوده و باید یک‌بار برای همیشه حل شود.

رضایی با اشاره به اینکه پیگیری‌هایی را در مورد این مشکل داشته‌ایم افزود: با تمام توان این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شاهد رفع این مشکل حساس و مهم که دردسرآفرین شده است باشیم.

وی بیکاری را یکی از مشکلات مهم در شهرستان دانست و ادامه داد: کشاورزی فرصت بسیار خوبی برای توسعه اشتغال است و باید با تأمین نیازهای کشاورزان و حمایت مناسب از این قشر زمینه توسعه اشتغال در کشاورزی و صنایع مرتبط را فراهم کنیم.

نماینده مردم دشتستان با اشاره به اینکه امیدی به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نداریم، تصریح کرد: مهمترین ظرفیت شهرستان دشتستان داشتن نیروی انسانی توانمند و همین بخش کشاورزی است که باید روی این قابلیت‌ها بیش از پیش کار کنیم و اساس اقتصاد مقاومتی نیز همین مسائل است.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.