تاریخ انتشار : 1399/10/24 چاپ خبر
هدررفت ثروت ملی و آلودگی محیط؛

مشعل‌هایی که نفس کنگان و عسلویه را تنگ کرد/ لزوم کاهش فلرسوزی‌ها

مشعل‌سوزی فازها و تاسیسات پارس جنوبی تنفس در شهرستان‌های کنگان و عسلویه را سخت کرده است و باید تلاش شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن، میزان فلرسوزی‌ها کاهش یابد.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" سال‌ها از آغاز ساخت فازهای پارس جنوبی می‌گذرد و هر ساله شاهد اضافه شدن بخش‌های جدیدی به صنایع مستقر در این منطقه عظیم هستیم.

منطقه گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان که ۹ درصد از کل ذخایر گازی دنیا را در خود دارد، حوزه مشترکی با کشور قطر است که مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و بخش متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است.

کشور قطر چند سال زودتر از ایران نسبت به تولید در پارس جنوبی اقدام کرد و ایران نیز به تدریج بهره برداری از این مخزن بزرگ گازی را آغاز کرد و برای بهره برداری از بزرگترین مخزن گازی دنیا، ۲۸ فاز طراحی کرد.

در حالی که قطری‌ها ۱۲ سال زودتر از ایران بهره برداری را شروع کردند، کارشناسان و متخصصان ایرانی با سرعتی بی نظیر و تلاشی شگرف توانستند میزان بهره برداری ایران را با قطر برابر کنند.

با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه صنعتی در منطقه پارس جنوبی که در شهرستان‌های عسلویه و کنگان در جنوب استان بوشهر مستقر است، نگاه خوبی به محیط پیرامونی و مردمی که در کنار این صنایع زندگی می‌کنند را شاهد نیستیم.

آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی هوا، آلودگی دریا و… در این سال‌ها زندگی را برای مردم شهرستان‌های عسلویه و کنگان سخت کرده است و با توسعه صنعت میزان آلودگی نیز افزایش یافته است.

بخش زیادی از این آلودگی‌ها مربوط به سوختن مشعل‌های صنایع است که همواره شاهد افزایش تعداد مشعل‌ها هستیم و هر مشعلی که اضافه می‌شود، تنفس را برای مردم این مناطق سخت‌تر می‌کند.

علی‌رغم وعده‌های مسئولان برای کاهش آلایندگی‌ها و سوختن مشعل‌ها در این مناطق، فلرها همچنان با تمام قدرت می‌سوزند و خبری از رفع مشکل نیست.

این فلرها در حالی می‌سوزند که علاوه بر اینکه با آلوده‌کردن هوا مشکلات تنفسی را در پی داشته و سلامت مردم و کارکنان این منطقه را تهدید می‌کند، ثروت ملی را به هدر می‌دهند و گازهایی که قابلیت استفاده زیادی دارند به راحتی سوخته می‌شوند.

اخطار به واحدهای آلاینده

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در جنوب استان بوشهر مربوط به آلودگی هوا ناشی از روشن بودن فلرهای مستقر در صنایع این منطقه است.

فرهاد قلی‌نژاد ادامه داد: به غیر از مشعل‌سوزی‌ها از دیگر عوامل مؤثر در آلایندگی هوای عسلویه می‌توان به انتشار ترکیبات سولفور، بدسوزی مشعل‌های گازی و انبارهای روباز گوگرد اشاره کرد.

وی از کاهش میزان مشعل‌سوزی در پارس جنوبی به عنوان یک برنامه مهم خبر داد و افزود: ساخت انبارهای مکانیزه گوگرد نیز می‌توان نقش مهمی در بهبود وضعیت آلایندگی‌های این منطقه داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: در سفر دو سال پیش رئیس جمهور به استان بوشهر، مصوبه‌ای برای ساماندهی وضعیت آلایندگی جنوب استان گذرانده شد.

وی با اشاره به مصوبه تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در عسلویه و کنگان خاطرنشان کرد: نتیجه این مصوبه تدوین سند ملی کاهش آلودگی هوا در جنوب استان بوشهر بوده است.

قلی‌نژاد از اخطار به واحدهای آلاینده برای رفع آلودگی در این منطقه خبر داد و افزود: جلوگیری از آلودگی آب، خاک و هوا در پارس جنوبی به عنوان یک موضوع مهم مد نظر قرار دارد.

لزوم کاهش فلرسوزی‌ها

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: انتظار می‌رود تلاش جدی برای کاهش آلایندگی‌ها در پارس جنوبی را شاهد باشیم و مسئولان این صنایع باید تلاش ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با تاکید بر لزوم کاهش و بهینه سازی آلایندگی ناشی از مشعل‌ها در منطقه عسلویه و کنگان تا سال آینده خاطرنشان کرد: باید نظارت مستمر و دقیق برای کاهش این آلایندگی‌ها در سطح منطقه انجام شود.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهار مشعل‌ها و بهینه‌سازی فلرها به عنوان یکی از اولویت‌های مهم مجلس در حوزه انرژی مد نظر قرار دارد.

جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی

احمدی اضافه کرد: جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، حفاظت از محیط زیست منطقه پارس جنوبی و برطرف کردن آلاینده‌ها از دستاوردهای طرح بازیافت و مصرف گازمشعل‌های پارس جنوبی خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به حداقل رساندن یا بهینه سازی آلایندگی ناشی از مشعل‌ها در منطقه با نظارت و پیگیری‌های مستمر و تلاش کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی محقق خواهد شد.

برنامه یک، سه و شش ساله برای کاهش فلرینگ

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی از تلاش و برنامه‌ریزی برای کاهش میزان آلودگی و آلایندگی‌ها در پارس جنوبی خبر داد و کاهش مشعل‌سوزی در این منطقه را به عنوان یکی از راهکارهای مهم ذکر کرد.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه‌های کاهش فلرینگ در سه بخش یکساله، سه ساله و شش ساله در نظر گرفته شده است.

اهالی جنوب استان بوشهر خصوصاً در شهرستان‌های عسلویه و کنگان که بیشترین میزان تأثیر را از آلایندگی‌های پارس جنوبی می‌گیرند، انتظار دارند که مسئولان تلاش ویژه‌ای را برای کاهش فلرینگ و خاموش‌شدن مشعل‌ها داشته باشند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.