تاریخ انتشار : 1399/9/20 چاپ خبر
انرژی نو در پایتخت انرژی کشور؛

انرژی پاک در استان بوشهر تقویت شود/ لزوم توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

از استان بوشهر به عنوان قطب انرژی کشور یاد می‌شود و حالا شاهد سرمایه‌گذاری گسترده در شکل نوینی از انرژی هستیم و باید تولید برق خورشیدی گسترش یابد.

به گزارش سایت خبری"جنوب24"قاسم بازیاری: استان بوشهر به دلیل میزبانی از صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود.

میزبانی از نیروگاه اتمی نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در حوزه انرژی است که بخشی از برق مورد نیاز کشور را تأمین و به شبکه برق سراسری وارد می‌کند.

استفاده از ظرفیت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر یکی از مهمترین اقدامات برای تأمین انرژی است که در استان بوشهر نیز تلاش‌هایی آغاز شده است و باید ادامه یابد.

حالا در این راستا بزرگترین نیروگاه خورشیدی استان بوشهر در دشت پلنگ دشتی افتتاح شده تا نویدبخش روزهای خوبی برای استفاده از انرژی‌های نو باشد.

دشتی محل اجرای ۸۸ درصد نیروگاه‌های خورشیدی

فرماندار دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی دو مگاواتی دشت پلنگ گفت: در حال حاضر ۸۸ درصد نیروگاه‌های خورشیدی استان در این شهرستان احداث شده است.

عبدالله نادری با بیان اینکه موانع پیش روی طرح‌های اقتصادی در شهرستان برداشته می‌شود، اظهار داشت: با نگاه ویژه استاندار بوشهر به بخش سرمایه گذاری خیلی از موانع پیش روی طرح‌های اقتصادی از جمله همین نیروگاه خورشیدی در شهرستان دشتی برداشته شود.

وی افزود: در سه سال اخیر اقدامات ارزشمندی در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در سطح شهرستان صورت گرفت به طوری که در حال حاضر ۸۸ نیروگاههای خورشیدی استان در این شهرستان احداث شده است.

فرماندار شهرستان دشتی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این نیروگاه خورشیدی برق مردم این منطقه تقویت می‌شود، ادامه داد: تلاش داریم در آینده نزدیک نیز شهرک کشاورزی در منطقه احداث شود.

صدور مجوز ۸۵ مگا وات نیروگاه‌های خورشیدی

سرپرست برق منطقه‌ای استان بوشهر نیز گفت: نیروگاه خورشیدی دو مگا واتی دشت پلنگ با اعتبار قریب به ۱۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

ایمان زنده بودی با بیان اینکه این پروژه در زمینی به مساحت ۳.۶ هکتار احداث شده است؛ اظهار داشت: ظرفیت این نیروگاه دو هزار و ۳۲۸ کیلو وات است.

زنده بودی تصریح کرد: این نیروگاه می‌تواند برای هزار و ۲۳۵ خانوار برق بدهد و توانسته بین ۸ تا ۱۰ نفر ایجاد شغل کند.

وی افزود: در حال حاضر معادل ۸۵ مگا وات مجوز احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان صادر شده که ۶۴ مگا وات آن به مرحله قرار داد رسیده است.

زنده بودی بیان کرد: در حال حاضر دو هزار ۷۰۰ کیلو وات نیروگاه فعال در استان داریم که از این میزان ۸۸ درصد آن در شهرستان دشتی احداث شده است و از این حیث دشتی قطب انرژی پاک در استان است.

دشتی در انرژی‌های پاک الگو است

استاندار بوشهر نیز بر ضرورت تدوین بسته حمایت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: شهرستان دشتی پرچم دار و الگو استان بوشهر در انرژی پاک است.

عبدالکریم گراوند با تاکید بر اینکه از سرمایه گذاران حمایت می‌شود، اظهار داشت: با سرمایه گذاری قریب به ۱۷۰ میلیاردی در دشت پلنگ یکی از نیازهای اصلی این منطقه تأمین شد.

وی افزود: دشت پلنگ در آینده نزدیک به عنوان نقطه خاص در توسعه جنوب کشور مطرح خواهد شد و در استان بوشهر نیز این دشت منحصر به فرد خواهد بود.

استاندار بوشهر ادامه داد: یکی از منابع ارزشمندی که در اطراف ما قرار دارد نور خورشید است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

گراوند با گلایه از پیچ و خم‌های اداری در کشور گفت: در حال حاضر تنها مشکل کشور پیچ و خم‌های اداری است که باید این پیچ و خم‌ها برداشته شود تا توسعه کشور شتاب بیشتری بگیرد.

وی با بیان اینکه سیستم بانکی ما باید از سرمایه گذاران حمایت کند؛ خاطر نشان کرد: دشتی پرچم دار و الگو استان بوشهر در انرژی‌های پاک است که انتظار داریم دیگر شهرستان‌ها نیز از این اقدامات الگو برداری کنند.

انرژی برگشت‌پذیر به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازهٔ زمانی کوتاه مجدداً به وجود بیاید یا به عبارتی دیگر، منابعی هستند که پس از مصرف به راحتی جایگزین می‌شوند.

در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸ درصد از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آمد. سهم زیست‌توده به‌طور سنتی حدود ۱۳ درصد، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳ درصد انرژی آبی بود. ۴٫۲ درصد باقی‌مانده شامل نیروگاه‌های آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوخت‌های زیستی است که به سرعت در حال گسترش هستند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.