تاریخ انتشار : 1399/9/10 چاپ خبر
حجم صادرات پائین است؛

خرمای بوشهر مشتری‌پسندتر شود/ لزوم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری

در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از خرمای استان بوشهر صادر می‌شود و باید تلاش شود که با توسعه صنایع تبدیلی و فراوری، خرما مشتری‌پسندتر شود و جایگاه بهتری در بازارهای هدف پیدا کند.

به گزارش است خبری"جنوب 24" فاطمه حیاتی: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور است و بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی این استان به عنوان منبع درآمد بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شود.

سالانه بیش از ۱۶۰ هزار تن محصول از نخلستان‌های این استان تولید می‌شود که بخش عمده آن معادل ۱۱۰ هزار تن در قالب خرما برداشت می‌شود و بیش از ۵۰ هزار تن آن نیز به صورت خارک و رطب به عنوان میوه‌های نوبرانه نخل برداشت می‌شود.

خرما قابلیت‌های بسیار زیادی برای تبدیل و فرآوری دارد ولی در استان بوشهر بخش زیادی از خرما به صورت خام به فروش می‌رسد تا یا صادر شوند و یا اینکه به دیگر نقاط کشور بروند و مصرف شوند.

صنایع تبدیلی و فرآوری خرما نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده برای این محصول غنی خواهند داشت و باید تلاش شود که از ظرفیت‌های خرما به بهترین شکل استفاده شود.

بر اساس آمار و اطلاعات مسئولان جهاد کشاورزی استان، در حال حاضر حدود ۱۸ درصد از خرمای استان بوشهر صادر می‌شود که مشتری‌پسندتر شدن خرما می‌تواند میزان صادرات را افزایش دهد.

گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری خرما

مصطفی قلی‌پور مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در زمینه تولید خرما و آبزیان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و تلاش شده تا صنایع مرتبط به این حوزه‌ها نیز در استان گسترش یابد.

وی از احیای واحدهای راکد و غیرفعال صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما و آبزیان در استان خبر داد و افزود: برخی از واحدها با بدهی‌های بانکی و جرایم بیمه و مالیات و… روبرو هستند که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همکاری لازم را برای تقسیط بدهی‌ها و بخشش و یا کاهش جرایم داشته باشند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: به منظور جهش تولید تلاش شده تا واحدهای غیرفعال نیز به چرخه تولید بازگردند که سه واحد در تنگستان و یک واحد در کنگان فعال شده‌اند.

ظرفیت صنایع معادل ۶۰ درصد تولیدات

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید سالانه ۱۶۰ هزار تن خرما در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: ظرفیت ورودی صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن در سال است.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: صنایع مختلفی در زمینه تولید کلوچه‌های خرمایی، شیره خرما، شکلات خرما، خمیر خرما، خرمای مغزدار، رنگینک، شیرینی خرمایی، قند مایع، پودر خرما و… فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: توسعه صنایع مرتبط با خرما علاوه بر اینکه باعث افزایش اشتغال می‌شود، در ایجاد ارزش افزود و درآمدزایی بیشتر از این حوزه نیز نقش تأثیرگذاری دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: خرما قابلیت بسیار بالایی برای تبدیل و فرآوری دارد و حمایت لازم از سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع خرما انجام می‌شود.

توسعه اشتغال نیازمند تقویت صنایع خرما

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خرما قابلیت و ظرفیت بسیار بالایی دارد که متأسفانه به خوبی از این ظرفیت و قابلیت‌ها استفاده نشده است.

ابراهیم رضایی با اشاره به قیمت پایین خرما در فصل برداشت اضافه کرد: در حالی که کشاورزان بیشترین تلاش و هزینه را برای تولید خرما دارند ولی کمترین سود نصیب آنها می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که صنایع مرتب با خرما گسترش یابد، علاوه بر اینکه خرما ارزش و قیمت بیشتری پیدا خواهد کرد، کشاورزان نیز سود بیشتری می‌برند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حالی که بیکاری یکی از چالش‌های مهم در استان بوشهر و دشتستان است، توسعه صنایع مرتبط با خرما زمینه را برای توسعه اشتغال در این بخش فراهم می‌کند.

۳۰ هزار تن خرمای بوشهر صادر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز اظهار داشت: امسال در استان بوشهر حدود ۱۶۵ هزار تن محصول شامل خرما، رطب و خارک از نخیلات برداشت شده است.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: خرمای استان بوشهر دارای کیفیت بالایی است و در داخل کشور و همچنین مقاصد صادراتی دارای بازهای خوبی است.

وی از تلاش برای توسعه صادرات خرما خبر داد و بیان کرد: حدود ۳۰ هزار تن خرمای استان بوشهر به کشورهای آسیای غرب، حاشیه خلیج فارس، هندوستان، روسیه، ترکیه، مالزی و اقلیم کردستان صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از توسعه سردخانه‌های نگهداری خرما در استان خبر داد و افزود: توسعه صنایع فرآوری و صنایع تبدیلی خرما با جدیت دنبال می‌شود.

با توجه به اینکه از ۱۶۵ هزار تن خرمای تولیدی استان بوشهر فقط ۳۰ هزار تن آن به خارج از کشور صادر می‌شود، می‌طلبد که با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری مشتری‌پسندی خرما در بازارهای خارجی را افزایش داد.

 

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.