تاریخ انتشار : 1399/8/28 چاپ خبر
نمایندگان استان بوشهر مطرح کردند؛

تاکید بر تکمیل راه‌آهن و توسعه بندربوشهر/انتقاد از عملکرد نفتی‌ها

نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در دیداری که با معاون رئیس جمهور داشتند، مسائلی همچون تکمیل سدها و راه‌آهن بوشهر را از اولویت‌های استان دانستند.

به گزارش سایت خبری" جنوب 24" استان بوشهر از گذشته‌های دور تاکنون از مناطق کمتر توسعه یافته کشور بوده و اکنون نیز با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی روبرو است.

اعضای مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار با معاون اول رئیس جمهور به تشریح برخی از مشکلات استان پرداخته و خواستار تلاش دولت‌مردان برای رفع مشکلات مردم در این حوزه‌ها شدند.

تاکید بر تکمیل راه‌آهن بوشهر، تکمیل راه‌های ارتباطی و سد دالکی، رفع مشکل بیکاری جوانان، انتقاد از سرکشی صنعت نفت، پرداخت عوارض آلایندگی مطابق قانون، سرمایه گذاری برای توسعه صنعت توریسم و تفویض اختیارات بیشتر به مدیریت استان، استقرار دفاتر شرکت‌های بزرگ نفتی در استان، ساماندهی موضوع ته لنجی و توسعه شهرک‌های صنعتی در شمال استان از جمله دغدغه‌ها و درخواست‌های نمایندگان مردم استان بوشهر بود.

دشتستان محروم مانده و نرخ بیکاری آن بالاست

ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار به برخی از مشکلات مردم اشاره کرد و اظهار داشت: مردم به شدت تحت فشار هستند و حال و روز خوبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات کشور راه حل دارند، تصریح کرد: راه حل مسائل و مشکلات کشور در داخل است و شرط آن اتحاد و همدلی و وحدت مسئولان به اضافه کار جهادی و شبانه‌روزی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه کشور دچار مشکلات مالی و اقتصادی است ولی همه مشکلات هم مالی و اقتصادی نیست؛ مسائلی مثل فساد اداری، مدیریت مقابله با کرونا، توزیع بودجه و… مسائلی است که می‌توان با تدبیر و مدیریت صحیح آنها را رفع کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه در مورد بودجه و توزیع آن اغلب در مرکز کشور تصمیم‌گیری می‌شود بدون توجه به اینکه در دوردست‌ها چه می‌گذرد و مردم شهرها و روستاهای مختلف با چه مسائل و مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سرکشی صنعت نفت در استان بوشهر

رضایی افزود: برخی از دستگاه‌ها که در استان‌ها فعالیت می‌کنند توجهی به مسائل استان ندارند. صنعت نفت یک استان برای خودش در استان بوشهر ایجاد کرده و پاسخگوی استان بوشهر نیست. متأسفانه شاهد سرکشی صنعت نفت در استان بوشهر هستیم.

وی با بیان اینکه همه ما به عنوان مسئول در مقابل مردم تعهد داریم، تصریح کرد: همه مسئولان باید پاسخگو باشند و فکری برای رفع مسائل و مشکلات مردم بکنیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مسائل شهرستان بیان کرد: دشتستان از محروم‌ترین شهرستان‌های استان بوشهر است و مردم دچار مشکلات زیادی هستند خصوصاً در حوزه اشتغال. این شهرستان به جز یک کارخانه سیمان صنعت قابل توجهی ندارد. باید فکری به حال این شهرستان شود.

تخصیص حق مرزی به کارمندان دشتستان و جم

وی با ارائه پیشنهاد ایجاد شهرک تخصصی خرما به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اشتغال در شهرستان، ادامه داد: توسعه صنایع انرژی‌بر از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند زمینه توسعه اشتغال را در این شهرستان فراهم سازد.

رضایی به سد دالکی و بزرگراه‌های دالکی - کنارتخته، و اهرم - برازجان - گناوه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه‌ها تخصیص یابد و شاهد تکمیل آن باشیم.

وی بیان کرد: شهرستان‌های دشتستان و جم فاصله اندکی با مرز دریایی دارند و باید حق مرزی به کارکنان دولت در این دو شهرستانِ استانِ مرزی بوشهر نیز اختصاص یابد.

راه‌آهن بوشهر تکمیل شود

عبدالکریم جمیری رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز تکمیل پروژه راه آهن بوشهر-شیراز و توسعه بنادر استان را دو پروژه اولویت دار استان ذکر کرد و اظهار داشت: راه آهن بوشهر – شیراز یکی از پروژه‌های زیرساختی و مهم استان است که از مجموع ۴۵۰ کیلومتر آن ۲۰۰ کیلومتر در حوزه استان بوشهر قرار دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین چالش این پروژه تأمین مالی آن است که پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقبال معاون اول رئیس جمهور از طرح‌های پیشنهادی برای اجرای راه آهن بوشهر - شیراز گفت: به دلیل محدودیت‌های بودجه، دولت برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه یکی از پیشنهادات مطرح شده را عملیاتی خواهد کرد.

وی در خصوص دغدغه نمایندگان مردم برای توسعه بنادر استان بوشهر گفت: بنادر استان ظرفیت پذیرش کشتی‌های پهن پیکر برای تخلیه و بارگیری کالاها را ندارد.

استان بوشهر نباید محروم باشد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور یاد کرد و گفت: مردم استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور نباید با برخی محرومیت‌ها و کاستی‌ها مواجه باشند و لازم است راهکارهایی برای رفع مسائل و ایجاد رضایتمندی در مردم این استان تدوین شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی سرمایه گذاران طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی خاطرنشان کرد: پذیرفته نیست مردمی که ساکن مناطق پیرامونی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی هستند از امکانات بی بهره باشند و لازم است که سرمایه گذاران این طرح‌ها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال ساکنین این مناطق عمل کنند.

جهانگیری با اشاره به پروژه راه آهن بوشهر و منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل و اجرای این طرح خاطرنشان کرد: برای سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه باید به دنبال منابع مالی مطمئن و تکمیل هر چه سریع‌تر این طرح از طریق فاینانس باشیم چرا که اگر منتظر باشیم تا این پروژه با منابع و بودجه دولت عملیاتی شود، ممکن است به دلیل محدودیت‌های بودجه، مدت زمان زیادی برای آن سپری شود.

توسعه بنادر استان بوشهر

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به درخواست مردم استان بوشهر در خصوص اجرا و تکمیل فاضلاب برخی شهرهای استان بوشهر، گفت: دولت تلاش خواهد کرد با تخصیص منابع مالی، طرح‌های فاضلاب این شهرها را تا پایان دولت تکمیل کرده و به اتمام برساند.

جهانگیری لازمه پیشرفت و ترقی استان بوشهر را توسعه بندر بوشهر و سایر بنادر این استان دانست و اظهار داشت: باید با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بندر بوشهر، زمینه توقف و پهلو گرفتن کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۵۰ هزار تن در این بندر فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر لزوم توجه به روستاهای استان بوشهر، از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور که در جلسه حضور داشت خواست از محل اعتبارات ایجاد اشتغال پایدار روستایی، منابعی را برای بهبود وضعیت روستاهای استان بوشهر و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب در این روستاها اختصاص دهد.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد با همدلی و هماهنگی خوبی که میان مسئولین اجرایی استان و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، تمرکزی جدی بر طرح‌ها و پروژه‌های اصلی استان معطوف شود تا ضمن رفع مسائل و موانع پیش رو، شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر استان بوشهر در زمینه‌های مختلف باشیم.

در این جلسه که معاون رئیس جمهور در امور مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت، استاندار بوشهر گزارشی از آخرین وضعیت استان و طرح‌های در دست اجرا ارائه کرد و به تشریح اقدامات انجام شده و نیز وضعیت کرونا در این استان پرداخت.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.