تاریخ انتشار : 1399/8/27 چاپ خبر
فراموشی مسئولیت‌های اجتماعی؛

تردد دریایی معضلی بزرگ برای خارگی‌ها/ وعده مسئولان عملی نشد

علی‌رغم وعده‌های چند باره مسئولان برای رفع مشکل ترددهای دریایی اهالی جزیره خارگ، هنوز این مشکل پابرجا است و خبری از تحقق وعده‌های پرتکرار نیست.

به گزارش سایت خبری کمیت امداد، " جنوب 24" جزیره خارگ یکی از نقاط مهم و استراتژیک است که نقش مهمی در صادرات نفت خام کشور داشته و بار بزرگی را در عرصه اقتصادی بر دوش می‌کشد.

تردد دریایی یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌های رفت و آمد اهالی این جزیره بوده که از دیر باز مردم در این باب دچار مشکلات عدیده ای بوده‌اند و مسئولان بارها و بارها وعده رفع این مشکلات را داده‌اند.

به طور میانگین روزانه حدود هزار نفر مسافر ورودی و خروجی در مسیر دریایی خارگ – بوشهر و خارگ – گناوه وجود دارد که همواره با مشکلاتی برای ترددهای دریایی خود روبرو هستند.

خرید دو شناور مسافربری در زمان دولت نهم و دهم برای تردد اهالی شریف جزیره خارگ مصوب شد که تاکنون خرید یک شناور محقق شده است.

ناوگان دریایی جزیره خارگ به‌ویژه در مسیر گناوه به ناوگانی فرسوده تبدیل شده است و زنگ خطر حادثه در این مسیر به صدا در آمده است.

در روزهای گذشته شاهد یک حادثه آتش سوزی در مسیر گناوه - خارگ بودیم که خوشبختانه ختم به خیر شد ولی بار روانی این حادثه همچنان در جامعه قابل مشاهده است.

یکی از خواسته‌های به حق اهالی شریف جزیره خارگ حل مشکل تردد دریایی این جزیره بوده که متأسفانه این خواسته از دولتی به دولت دیگر منتقل شده و همچنان مشکلات پا برجاست.

مشکل تردد باید برای همیشه حل شود

لطف‌الله علی پور عضو شورای شهر خارگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حادثه تلخ آتش گرفتن موتور کشتی مسافربری حین حرکت همه ما را ناراحت کرد و قطعاً بیش از هر زمانی ما را نگران‌تر، تا بر آن باشیم که معضل تردد دریایی مردم خارگ که از دغدغه‌های دیرینه شهروندان و مسئولان است را به صورت صحیح، کامل و ماندگار حل کنیم.

وی افزود: سال‌هاست که اهالی صبور این جزیره، با مشکل ایاب و ذهاب دریایی دست و پنجه نرم می‌کنند. فرسوده بودن ناوگان دریایی در مسیر گناوه، تعداد کم شناورهای مسافری در مسیر گناوه و بوشهر، ظرفیت کم حمل مسافر در خط گناوه، بحث ماندن یا نماندن کشتی‌ها در خط و بسیاری از مشکلات دیگر سبب چالش‌های فراوان اجتماعی شده است.

علی پور گفت: حال اما حادثه اخیر باعث گلایه بسیاری از ساکنان خارگ از وضعیت تردد دریایی شده که نیازمند همت گسترده مسئولان در این باره است. اگر قرار است به صورت موقت مشکل را با کشتی‌های مقروضی حل کنیم نه تنها درد مردم را به صورت اساسی درمان نمی‌کند بلکه باعث می‌شود وضعیت بغرنج موجود از نظر مسئولان بالادستی پنهان بماند.

سیستم حمل و نقل ایمن شود

وی افزود: شاید این اتفاق موجب شود که التهاب و دغدغه مردم درباره کشتی‌ها توسط مسئولان کشوری رصد و با ارائه راه حل دائمی ریشه این مشکل را بسوزانند چرا که همه ما می‌دانیم از بین بردن این معضل نیاز به حمایت دولت در مقام‌های وزارت خانه‌ای دارد.

فرسوده بودن ناوگان دریایی در مسیر گناوه، تعداد کم شناورهای مسافری در مسیر گناوه و بوشهر، ظرفیت کم حمل مسافر در خط گناوه، بحث ماندن یا نماندن کشتی‌ها در خط و بسیاری از مشکلات دیگر سبب چالش‌های فراوان اجتماعی شده است عضو شورای شهر خارگ خاطر نشان کرد: هر چند پیگیری جدی تر شهرداری در راه اندازی سازمان حمل و نقل دریایی خارگ می‌تواند به صورت خودکار بسیاری از کمبودها و بی نظمی‌های مربوط به تردد را حل کند ولی هنوز در حد تئوری مانده است.

وی یادآور شد: دلمان نمی‌خواهد به اگرهایی که می‌شد در حادثه آتش گرفتن موتور کشتی پیش می‌آمد فکر کنیم اما مسئولان استان باید هوشیارانه و قبل از هر اتفاق ناگواری به فکر حل اساسی و کارشناسی این موضوع باشند.

علی پور گفت: از همه مسئولان استانی و کشوری و شرکت‌های نفتی در راستای ادای مسئولیت‌های اجتماعی استدعا داریم به صورت جدی و عملی پیگیر این مشکل باشند چرا که این مساله با جان مردم سر و کار دارد. هر لحظه امکان دارد اتفاق تلخ و جبران ناپذیری بیفتد.

مسئولیت‌های اجتماعی فراموش شده است

علی‌رغم اینکه مسئولان شرکت‌های مستقر در جزیره خارگ بارها و بارها وعده داده‌اند که برای حل مشکل اهالی این جزیره پای کار هستند، ولی تاکنون مشکلات اصلی جزیره از جمله تردد حل نشده است.

مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفته بود: شرکت پایانه‌های نفتی ایران یک شرکت مأموریت گرا و در راستای اهداف وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در پایانه‌های نفتی ایران در حال فعالیت است، ولی با این حال از مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نبوده و اقدامات بسیار فراوانی در حوزه‌های زیر ساختی برای رفاه اهالی جزیره خارگ به سرانجام رسانده است.

به گفته عباس اسدروز، در کنار تلاش‌های مجدانه‌ای که برای دستیابی وزارت نفت به اهداف موردنظر در حوزه‌های عملیاتی و فنی در پایانه‌های نفتی ایران دارد، نگاهی ویژه به توسعه محیط پیرامونی و افزایش تعاملات اجتماعی داشته است.

این گفته‌ها در حالی بیان شده است که جزیره خارگ امکانات خیلی کمی دارد بساری از زیرساخت‌ها در این جزیره با مشکل روبرو است. یکی از مهمترین زیرساخت‌ها، مربوط به حوزه حمل و نقل و تردد است که با مشکلات زیادی روبرو است.

انتظار می‌رود در جزیره‌ای با جمعیت خیلی کم و در شرایطی که صادرات بیش از ۹۰ درصد نفت خام کشور را بر عهده دارد، مردم کمترین مشکلات را داشته باشند ولی گامی اساسی برای رفع این مشکلات برداشته نمی‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.