تاریخ انتشار : 1399/6/19 چاپ خبر

مشکل تردد دریایی در خارگ همچنان پابرجا است/ وعده‌ها عملی شوند

علی‌رغم وعده‌های متعدد مسئولان برای رفع مشکل ترددهای دریایی به جزیره خارگ، این مشکل همچنان باقی است و تلاشی کارساز برای رفع آن صورت نگرفته است.

به گزارش سایت " جنوب 24" جزیره خارگ یکی از مراکز مهم در حوزه دریانوردی در خلیج فارس به شمار می‌رود و می‌توان این جزیره را به‌عنوان یکی از نقاط راهبردی در صنعت دریانوردی جهان شناخت.

این جزیره با جمعیت ثابت حدود ۹ هزار نفر و جمعیت شناوری بالغ برای ۱۲ هزار نفر نقش مهمی در شریان حیاتی اقتصاد ایران اسلامی ایفا می‌کند.

یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین مشکلات اهالی این جزیره بحث تردد دریایی است که سال‌ها با اشکال مواجه بوده است.

طبق آمارهای رسمی، مسیر دریایی جزیره روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ مسافر ورودی و خروجی دارد.

سازمان بنادر و دریانوردی در سال‌های اخیر نسبت به ارتقای زیر ساخت پایانه‌های مسافری در استان بوشهر اقدامات ویژه به سرانجام رسانده است و سه پایانه مسافری مجهز در بوشهر، گناوه و خارگ احداث کرده است.

اما مشکل اصلی ماجرای تردد اهالی این جزیره، نبود شناورهای به روز و عدم ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی بوده است و گویا مشکل تردد دریایی اهالی صبور این جزیره حالا، حالاها ادامه دارد.

مشکلات تردد خارگی‌ها ادامه دارد

حجت‌الاسلام موسی کمالی امام جمعه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با مشکلات تردد ساکنین جزیره اظهار داشت: جزیره خارگ به‌عنوان یکی از مراکز مهم و مولد اقتصاد ایران اسلامی مانند نگینی درخشان در خلیج فارس می‌درخشد.

وی افزود: اهالی شریف و صبور این جزیره در طول دوران ولایت مداری خود را ثابت کرده و گواه این موضوع ۸ سال مقاومت این مردم در برابر حملات روزانه دشمن بعثی به جزیره خارگ است.

امام جمعه خارگ تصریح کرد: در بحث حمل و نقل دریایی این جزیره مشکلات فراوانی وجود دارد، در قدیم سفرهای دریایی به این جزیره با لنج‌های باری و قایق صورت می‌گرفت، با اینکه شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است ولی کماکان مشکل تردد نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری است.

لزوم فعال‌سازی بخش خصوصی

رئیس شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات تردد در دو مسیر بوشهر و گناوه به خارگ و بالعکس بیان کرد: حمایت از بخش خصوصی و تخصیص یارانه سفر به بلیط مسافری، اعطای وام صفر درصد و تأمین لندینگ کرافت در مسیر گناوه ضروری است.

یوسف وطن‌دوست بر حضور متولی اصلی حوزه تردد به‌عنوان یک امر تخصصی که سازمان بنادر است تاکید کرد و افزود: با توجه به ارتقا زیر ساخت‌ها در حوزه پایانه‌های مسافری شهرستان بوشهر نیازمند توجه ویژه بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل دریانوردی هستیم.

نایب رئیس شورا شهر خارگ گفت: ساخت اسکله شناور به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی مسافران به جزیره خارگ مطرح بوده که برای سوار و پیاده شدن مسافران را با مشکلات فراوانی مواجه نموده است.

مهدی بخشی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان تسریع در احداث موج شکن برای ایمن سازی شرایط قایق‌های ماهیگیری خارگ ضروری است.

سختی‌های تردد در مسیر خارگ

دبیر شورای شهر خارگ گفت: با توجه به سختی‌های تردد در مسیر خارگ به بوشهر و گناوه و بالعکس، ارائه خدمات حمایتی از سمت سازمان بنادر به عنوان متولی امور دریایی نیاز مبرم این روزهای بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی خارگ است.

مهدی باقری همچنین در خصوص مشکلات مردم در خصوص حمل و نقل توسط لندینگ کرافت خاطرنشان کرد: اسکله ایمن نیازمند توجه ویژه سازمان بنادر و دریانوردی است.

شهردار جزیره خارگ نیز گفت: در راستای حمایت از اهالی شریف و بومی جزیره خارگ نیازمند با تأمین مبلغ بالای ۰ ۱ میلیارد ریال است که شهرداری به تنهایی قادر به تأمین این بودجه نیست.

عبدالحمید صفایی با گلایه از تعهد مالی سنگین ایجاد شده برای شهرداری خارگ برای حمایت از شناور تاکید کرد: دیگر ارگان‌ها نیز تعهدات خود را انجام دهند تا شناور در این مسیر باقی بماند.

تردد دریایی به خارگ بهبود می‌یابد

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشستی که به صورت ویدئویی با مسئولان جزیره خارگ داشت، گفت: حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی کشور در اولویت برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است.

محمد راستاد افزود وام با تنفس بالا در زمینه ساخت شناور توسط این سازمان در نظر گرفته شده است که متقاضیان می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: تخصیص یارانه سفر، اختصاص لندینگ کرافت در حوزه حمل و نقل دریایی به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

سال‌ها است که اهالی جزیره خارگ درخواست خود را برای بهبود تردد دریایی به این جزیره اعلام کرده‌اند و مسئولان هم وعده رفع مشکل داده‌اند ولی این مشکل همچنان باقی است.

انتظار می‌رود مسئولان در عمل به وعده‌های خود به اهالی جزیره خارگ صادق باشند و به زودی شاهد رفع مشکل باشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.