تاریخ انتشار : 1398/10/10 چاپ خبر
وعده‌های مسئولان محقق نشد؛

افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در بوشهر/ سهمیه‌ای که کفاف نمی‌دهد

علی‌رغم وعده مسئولان برای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها، شاهد افزایش قابل توجه کرایه‌ها در بوشهر هستیم و این موضوع بر قیمت دیگر کالاها و خدمات نیز اثر داشته است.

به گزارش سایت خبری " جنوب 24"؛  جلال نوروزی: آبان ماه بود که به‌یک‌باره و بدون اطلاع قبلی نرخ جدید بنزین از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام شد، نرخی که حکایت از افزایش قیمت بنزین و گران شدن آن را به مردم خبر داد.

این اقدام بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه بوده و طی آن سهمیه‌بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز در آن مشخص‌شده است.

بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان، بنزین معمولی غیر سهمیه‌ای هر لیتر سه هزار تومان و نیز قیمت بنزین سوپر از قرار هر لیتر سه هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

نرخ بنزین بر روی کرایه‌های حمل‌ونقل مسافربری و نرخ کرایه ماشین‌های های باری که مواد غذایی و تره‌بار نیز تأثیر گذاشت و تاثیر مستقیم آن را در کرایه حمل و نقل می‌توانیم ببینیم.

سهمیه سوخت اسنپ‌ها کفاف نمی‌دهد

روح‌الله زیارتی راننده تاکسی اسنپ در این خصوص می‌گوید: از مدت اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین مقرر شد که به تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ) سهمیه بنزین ماهانه معادل ۳۰۰ لیتر ۱۵ هزار ریالی که به عبارتی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال می‌شد (طبق اطلاعیه‌های شرکت اسنپ) پرداخت کنند که فقط مختص هزینه سوخت باشد و هر راننده در طول ماه بیش از ۲۰۰ کیلومتر کار کند شامل این مبلغ می‌شود.

وی تصریح کرد: ولی بعدازآن گفتن به‌صورت هفتگی هر کس ۲۰۰ کیلومتر کار کند به آن‌ها سهمیه سوخت در قالب اعتبار به کارت‌بانکی افراد واریز می‌کنیم، مجدداً نظرشان عوض شد و درنهایت مقرر کردن که هرکس در طول هفته هزار کیلومتر کار کند معادل ۷۰ لیتر هزار و ۵۰۰ تومانی که می‌شود  یک‌میلیون و ۵۰ هزار ریال کمک‌هزینه سوخت پرداخت می‌کنیم که این مبلغ اگر به‌صورت بنزین آزاد محاسبه شود یک باک پراید می‌شود.

زیارتی افزود: اگر درصد مصرف سوخت پراید هفت درصد باشد، هر باک معادل ۴۰۰ کیلومتر می‌شود و هر باک معادل  یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کارکرد در شرکت اسنپ است.

وی بیان کرد: اگر راننده فعالی باشد و طی یک روز کار کند آن مبلغ کمک‌هزینه سوخت برای یک یا دو روز کافی است و بقیه روزها را باید از کارکردش بنزین بزند یعنی از صبح تا شب یکسره کار کند و بعد ۵۰ هزار تومان به خانه ببرد و مابقیش بنزین بزند به‌غیراز هزینه تعویض روغن و استهلاک ماشین و این اصلاً به‌صرفه نیست.

راننده تاکسی اسنپ گفت: در حال حاضر شرکت کرایه‌ها را ثابت نگه‌داشته و هیچ‌گونه افزایشی نداده است باوجود افزایش سه برابری سوخت اصلاً به‌صرفه نیست که کسی بخواهد کار کنه و خودش رو خسته کنه و استهلاک ماشینش بالا ببرد.

زیارتی اضافه کرد: من یکی از راننده‌های فعال اسنپ بودم و دو هفته بعد از سهمیه‌بندی هم کارکردم ولی دیدم هرچه کار می‌کنم باید بنزین بزنم و الان حدود ۱۰ روزی هست که دیگر کار نمی‌کنم لطفاً یا کرایه‌ها را افزایش بدهند یا سهمیه ۱۵۰۰ تومانی نه ۳۰۰۰ تومانی بدهند.

افزایش نرخ کرایه تاکسی در نبود نظارت

هرچند که افزایش نرخ بنزین باعث نگرانی مردم از افزایش قیمت کرایه‌ها در سطح کشور بود اما مسئولان در سطح کشور و نیز در استان از عدم افزایش نرخ کرایه‌ها خبر دادند، اظهار نظراتی که ظاهراً کسی به آن جامه عمل نپوشاند.

افزایش نرخ کرایه تاکسی در نبود نظارت مسئولان و گزارش میدانی در سطح شهر از افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها حکایت دارد، هرچند که تاکسی‌های زرد شهر کرایه خود را همان کورسی ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند اما تعداد کم تاکسی‌ها در شهر بوشهر سبب شده تا این میدان فرصت عرضه اندام برای تاکسی‌های شخصی فراهم شود.

از سوی دیگر عدم نظارت بر این تاکسی‌های شخصی باعث شده تا هر راننده‌ای به‌طور خودجوش نرخ هر کورس را به دو هزار تومان افزایش دهد که این مسئله ناراحتی مسافران را در پی داشته است.

عدم فعالیت تاکسی‌ها و افزایش نرخ

غلامعلی باغبانی یکی از تاکسی‌داران شهر بوشهر نیز می‌گوید: بدترین دوره ازلحاظ معیشتی رانندگان تاکسی دو الی سه سال گذشته بوده است و کمترین درآمد را در حال حاضر داریم.

وی تصریح کرد: شهر بوشهر دارای بیش از ۷۰۰ تاکسی است که در یک دوره کوتاه ۲۷۰ تاکسی فقط فعال بوده‌اند اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد در حال حاضر فقط ۴۰ تاکسی فعال در بوشهر است و وضعیت بد درآمدی تاکسی‌داران یکی از علل عدم فعالیت آن‌ها در شهر بوشهر است.

گزارش میدانی در سطح شهر بوشهر از افزایش قیمت کرایه تاکسی‌های درون‌شهری، آژانس‌های تاکسی‌تلفنی و برخی تاکسی‌های بیسیم فعال در این شهر خبر می‌دهد.

افزایش نرخی که به بهانه بالا رفتن قیمت بنزین صورت گرفته، به‌گونه‌ای که یک کورس تاکسی که قیمت مصوب آن در فروردین‌ماه امسال، هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، در حال حاضر توسط بسیاری از رانندگان به دو هزار تومان رسیده و این مبلغ از مسافران اخذ می‌شود. اوضاع در برخی تاکسی‌های بیسیم بوشهر هم به همین وضع است.

افزایش نرخ تاکسی‌تلفنی‌ها

آژانس‌های تاکسی‌تلفنی بدون ضابطه افزایش کرایه دادند! پیگیری از آژانس‌های تاکسی‌تلفنی نیز از افزایش قیمت نرخ کرایه‌ها توسط برخی راننده‌ها حکایت دارد، به‌گونه‌ای که مسیری که تا پیش‌ازاین از سوی رانندگان پنج هزار تومان دریافت می‌شد با افزایش چشمگیری به هشت هزار تومان رسیده است، نرخی که معلوم نیست بر چه اساس بین آژانس‌ها تعیین‌شده است.

حال این سؤال که آیا سهمیه سوخت تعلق‌گرفته به آژانس‌های داخل شهری به‌حساب کارت سوخت رانندگان واریزشده است یا خیر؟ که جواب این سؤال را مسئولین باید دهند.

با توجه به اینکه این سهمیه هنوز به‌حساب کارت سوخت رانندگان واریز نشده موجب گلایه و ناراحتی این قشر زحمتکش شده است؛ سفره رانندگان یک‌روزه و کوچک است و باید هر چه سریع‌تر تکلیف آن‌ها مشخص شود.

علی احمدی می‌گوید: کرایه مسیر بوشهر به کنگان که تا پیش از گران شدن بنزین بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بوده در حال حاضر از سوی برخی رانندگان وسایل نقلیه شخصی بین ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

وعده مسئولان محقق نشد

آنچه که در این شرایط فعلی محرز است بالا رفتن بی‌حساب‌وکتاب و بدون ضابطه نرخ کرایه‌ها است، افزایشی که علی‌رغم صحبت‌ها و قول مسئولان امر مبنی بر عدم‌تغییر نرخ کرایه‌ها، باعث نگرانی مردم شده و در میدان عمل کسی به آن توجهی نکرده است. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی باید دستگاه‌های نظراتی کار خود را به‌طورجدی انجام داده و با نظارت صحیح و دقیق خود جلوی این گرانی‌های بی‌رویه و بدون ضابطه را بگیرند.

آنچه که در این شرایط فعلی محرز است بالا رفتن بی‌حساب‌وکتاب و بدون ضابطه نرخ کرایه‌ها است، افزایشی که علی‌رغم قول مسئولان امر مبنی بر عدم‌تغییر نرخ کرایه‌ها، باعث نگرانی مردم شده و در میدان عمل کسی به آن توجهی نکرده است حسن محمدی یکی از مسافرکش‌های شخصی نیز می‌گوید: پیش‌ازاین تعمیر موتور سه میلیون تومان هزینه داشت اما ماه گذشته وام جعاله خانه گرفتم و ۸.۵ میلیون تومان خرج موتور تاکسی‌ام کردم، شاید در هیچ جای دنیا باور نکنند برای تعمیر ماشین مجبور به گرو گذاشته سند خانه‌ات شوی. وضع کارمان هم بعد از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی کساد است.

فاطمه احمدی یکی از شهروندان بوشهری نیز می‌گوید: دیروز برای خرید میوه به مغازه سر کوچه رفتم ولی با دیدن قیمت میوه و تره‌بار از خرید منصرف شدم.

وی تصریح کرد: علت گرانی را از مغازه‌دار پرسیدم در جوابم می‌گوید قبلاً ماشینی که بار را از میدان برای ما می‌آورد کرایه‌اش را گران کرده، ما هم مجبوریم برای اینکه ضرر کمتری متحمل شویم بر روی قیمت تمام‌شده تره‌بار اضافه کنیم.

 این در حالی است که مسئولین می‌گویند رانندگان بدون دغدغه و نگرانی به خدمات‌رسانی خود ادامه دهند.

ولی آنچه از گزارشی میدانی به دست می‌آید آنچه که امروز دیده می‌شود وضعیت برزخی مردم و رانندگان در تعیین کرایه است.

از طرفی رانندگان انتظار دارند با توجه به گران شدن بنزین و سهمیه‌بندی شدن آن، نرخ‌ها افزایش پیدا کند، از طرفی دیگر مردم هم‌چشم به وعده مسئولان دوخته‌اند که گرانی بنزین تغییری را نه‌تنها در کرایه‌ها بلکه در دیگر کالاهای مصرفی ایجاد نکند.

بیشترین تخلفات در تاکسی‌ها

به گفته زهرا افضلی‌نیا مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر، بیشترین اتحادیه‌های صنفی که تخلف داشته‌اند آژانس تاکسی تلفنی است.

وی از راه‌اندازی شعبه‌ای ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های افزایش قیمت‌ها کالا و خدمات در بوشهر برای رسیدگی خارج از نوبت به این پرونده خبر داد و گفت: گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت راه‌اندازی شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر بیان کرد: گشت‌های نظارتی و بازرسی در بازار و مکان‌های عرضه کالا و خدمات افزایش‌یافته که در این راستا گشت‌های مشارکت در سطح شهرهای استان بوشهر به ویژه مرکز استان افزایش‌یافته است.

وعده مسئولان محقق نشد

از ابتدای اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت و افزایش قیمت بنزین، مسئولان کشوری و استانی وعده‌های بسیاری را مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دادند ولی اکنون شاهد عدم تحقق این وعده‌ها هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر ۲۷ آذرماه امسال گفته بود: به هیچ وجه قیمت و نرخ جابه‌جایی مسافر و کالا افزایش نمی‌یابد و از طریق تعزیرات و واحدهای بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر کنترل و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

به گفته سعید زرین‌فر، با توجه به تامین سهمیه بنزین ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری، به هیچ وجه قیمت و نرخ جابه‌جایی مسافر و کالا افزایش نمی‌یابد و از طریق تعزیرات و واحدهای بازرسی  صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر کنترل و با متخلفان برخورد قاطع می‌شود و اجازه داده نمی‌شود هیچ کالا و یا خدماتی در جامعه از جمله هزینه‌های حمل و نقل افزایش یابد.

افزایش نرخ کرایه‌ها در کنار عدم نظارت‌های مناسب باعث شده است تا مردم برای تردد و عبور و مرور با مشکلاتی روبرو باشند و این افزایش نرخ بر قیمت دیگر کالاها و خدمات نیز اثر گذاشته است.

انتهای پیام/

نظرات

شیوا
2 ارديبهشت 1399 06:57:08
کرایه مسیر بهمنی تا مرکز شهر تا دیروز 2 هزار تومن بوده امروز از من دو برابر گرفتند و هیچ نظارتی هم نیست
پاسخ
ali
2 ارديبهشت 1399 06:54:56
افزایش بی رویه خودروهای شخصی و سوار کردن مسافر انگیزه تاکسیداران را از بین برده. چرا هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیره؟؟؟
پاسخ