تاریخ انتشار : 1398/8/17 چاپ خبر

قدیمی‌ترین مرکز صیادی ایران بدون اسکله

قدیمی‌ترین مرکز صیادی ایران بدون اسکله/ زیرساخت‌ها استاندارد نیست

به گزارش جنوب 24؛  حامد عرب‌زاده: جزیره خارگ شاید یکی از قدیمی‌ترین مراکز صید و صیادی ایران اسلامی باشد؛ از گذشته که صید مروارید و آبزیان را داشتند تا امروز که صیادان بسیاری در این جزیره مشغول هستند.

صیادان خارگی در گذشته ساعت‌ها روی آب غوطه‌ور بودند تا برای صید مروارید اقدام کنند و وقتی مروارید صید می‌کردند، از کشورهای عربی می‌آمدند و از آنها می‌خریدند.

بسیاری از اهالی جزیره خارگ از طریق دریا ارتزاق می‌کردند و علاوه بر صید و صیادی، کسب و کارهایی نیز از طریق دریا داشتند و با کشورهای هم‌جوار مثل عراق، بحرین، امارات، قطر و… مراوده داشتند.

خارگی‌ها با دریا زندگی کردند و پیر شدند و امروز هم بسیاری هستند که از دریا کسب درآمد می‌کنند؛ دیگر خبری از صید مروارید در این جزیره نیست و صیادان تنها امیدشان به صید ماهی و میگو است.

موضوع ساخت بندر صیادی خارگ یکی از خواسته‌های دیرینه و البته به حق صیادان جزیره خارگ است و نبود زیر ساخت‌های استاندارد در حوزه شیلات، صیادان خارگ را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

بلاتکلیفی اسکله برای صیادان

عادل جعفری از صیادان جزیره خارگ است که تنها محل ارتزاق وی صیادی و دریا است. او می‌گوید: یکی از مشکلات صیادان نبود تعاونی صیادی در جزیره هست با توجه به نقش تعاونی‌ها در حمایت از صیادان عملاً هیچ حمایتی از صیادان صورت نمی‌گیرد.

افشین رزمجو از دیگر صیادان جزیره درباره بلاتکلیفی اسکله برای صیادان اظهار نگرانی کرد آن‌هم وقتی بودجه مصوب طرح اسکله تصویب شده و حتی وسایل آن خریداری شده و در حال حاضر آفتاب می‌خورند. اجرای این اسکله باعث می‌شود در فصل زمستان و بادهای شدید قایق‌ها آسیب ببینند.

علی جوکار با مقایسه صیادان خارگی با دیگر نقاط استان اظهار داشت: چرا یک یخ سازی در جزیره خارگ وجود ندارد و مثل دیگر جاها برای حمل سوخت به قایق‌ها مشکل داشته باشیم و مثل گناوه یک پمپ بنزین مخصوص نداریم. چرا تعاونی اعتبارش و مدتش تمام شده توسط شیلات پیگیری نمی‌شود و انتخابات انجام نمی‌شود و اصلاً هیچ اثری از خدمات شیلات در جزیره نیست و فقط یک تمدید مجوز انجام می‌شود و نه خبری از کلاس‌های آموزشی و نه حمایت صیادان که جز وظایف ذاتی شیلات هست وجود ندارد.

اراده‌ای برای انجام این پروژه وجود ندارد

محمود رضایی بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود ۸۰ متر موج شکن توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در اسکله مروارید جزیره خارگ ایجاد و راه اندازی شد که تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش در حوضچه صیادان جزیره خارگ شد.

وی افزود: طبق هم اندیشی صورت گرفته با قشر صیادان جزیره خارگ یک برنامه هدفمند و در حوزه صید و صیادی تهیه و برای پیگیری به استان ارسال شد که با درایت استاندار بوشهر به ۸ پروژه راهبردی در حوزه شیلات جزیره خارگ شد.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: متأسفانه امروز شاهد کم و کاستی در پروژه‌های عمرانی هستیم و کنترل کیفیت یک امر مغفول مانده در پروژه‌ها است.

رضایی افزود: با گذشت چند سال متأسفانه این پروژه‌ها مسکوت مانده و در اکثر این پروژه تجهیزات مورد نیاز هم در کارگاه وجود دارد ولی اراده‌ای برای انجام این پروژه وجود ندارد.

وی افزود: خواست به حق صیادان جزیره خارگ به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها است و از مدیران ارشد شیلات استان درخواست داریم که با اقدامات لازم شاهد تسریع در روند پروژه‌ها باشیم.

رضایی گفت: با توجه به شرایط حاکم اقتصادی که اعتبار به سختی تأمین می‌شود، باید دستگاه‌ها از بیت المال و اعتبارات تأمین شده با جان و دل صیانت کنند که خدایی ناکرده در آینده برای اجرای پروژه با مشکل مواجه نشویم.

لزوم رسیدگی به مشکلات صیادان

امام جمعه خارگ با دفاع از این قشر زحمت کش و بومی جزیره خارک گفت: صیادان خارگ قشر آسیب پذیر هستند، تقاضای ما از مسئولین امر، رسیدگی بیشتر و حل سریع مشکلات صیادان است

حجت‌الاسلام موسی کمالی با برشمردن مشکلات صیادان خارگی‌ها خواستار حمایت همه مسئولان برای رفع این مشکلات شد و خاطرنشان کرد: امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.

صیادان خارگی با سرمایه خود در حال ارتزاق هستند و می‌طلبد که توجه بیشتری به نیازها و مشکلات این قشر زحمت‌کش صورت گیرد و مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.