تاریخ انتشار : 1398/4/24 چاپ خبر

پیش‌بینی افزایش صید میگو / آغاز صید در روزهای پایانی تیرماه

با انجام گشت‌های تحقیقاتی برای بررسی وضعیت ذخائر میگوی خلیج فارس، سی‌ام تیرماه برای آغاز فصل برداشت میگو اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش برداشت باشیم.

به گزارش سایت خبری "جنوب 24" ؛ به منظور کنترل وضعیت ذخایر میگو در خلیج فارس، زمان صید میگو هر ساله از سوی شیلات بر اساس نتایج بررسی‌ها و گشت‌های تحقیقاتی برای بررسی وضعیت ذخائر میگوی خلیج فارس اعلام می‌شود.

فصل تابستان بهترین زمان برای فصل میگو است که امسال ۳۰ تیرماه به عنوان روز آغاز صید میگو در آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر اعلام شده است که ابتدا قایق‌ها و سپس لنج‌ها مجوز صید را دریافت می‌کنند.

بررسی‌های صورت گرفته بیانگر بهبود وضعیت ذخایر میگو در آب‌های استان بوشهر است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود میزان صید میگو در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یابد.

فعالیت ۱۲ هزار صیاد در استان بوشهر

معاون صید و بنادر ماهیگیری استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از فعالیت ۱۲ هزار صیاد در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: در استان بوشهر ۲۱ کشتی، ۵۶۷ شناور لنج و هزار و ۴۸۵ قایق صیادی دارای مجوز هستند.

منصور پاپری با اشاره به اینکه صیادان پس از زمان اعلام شده برای آغاز صید راهی دریا خواهند شد، تاکید کرد: از همه صیادان می‌خواهیم که از صید میگو در مناطق ممنوعه و اعماق کم بپرهیزند.

وی با اشاره به انجام گشت‌های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور برای بررسی وضعیت ذخایر میگو در آب‌های استان بوشهر بیان کرد: زمان صید میگو بر اساس همین گشت‌ها مشخص می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر تصریح کرد: گشت‌های حفاظت شیلات استان بوشهر با قایق‌هایی که به صورت غیرمجاز اقدام به صید میگو می‌کند برخورد و به دستگاه قضا معرفی می‌کند.

آغاز صید از پایان تیرماه

عقیل دشتیان‌نسب رئیس پژوهشکده میگوی کشور از پایش ذخایر میگو در آب‌های ساحلی استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: برای بررسی وضعیت ذخائر میگو در آب‌های خلیج فارس استان بوشهر دو گشت تحقیقاتی انجام گرفته است.

وی آغاز صید میگو در آب‌های خلیج فارس استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با بررسی نتایج گشت‌های تحقیقاتی در کمیته مدیریت صید استان زمان صید میگو برای قایق‌ها از ۳۰ تیرماه و لنج‌های صیادی از اول مرداد تعیین شده است.

رئیس پژوهشکده میگو در استان بوشهر با بیان اینکه بیشترین تجمع میگوها در اعماق بیش از ۲۰ متر دریا قرار دارد تصریح کرد: براساس نتایج گشت‌های تحقیقاتی بیشترین تجمع زیست میگوها در اعماق ۲۰ تا ۳۰ متر دریا قرار دارد.

دشتیان‌نسب با تاکید بر جلوگیری از صید میگو در اعماق کمتر ۲۰ متر افزود: برای اینکه تلاش صیادان در صید میگو اقتصادی باشد باید فعالان این حوزه در اعماق بیش از ۲۰ متر دریا نسبت به تور ریزی اقدام کنند.

پیش‌بینی افزایش صید

وی وضعیت ذخائر میگوی خلیج فارس امسال را مطلوب دانست و گفت: بررسی گشت‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد میزان ذخائر میگو امسال مطلوب‌تر از سال قبل است و پیش‌بینی می‌شود صید میگو امسال بهتر از پارسال باشد.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور میزان صید میگو در سال گذشته استان بوشهر را ۹۰۰ تن دانست و خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد امسال میزان صید میگو به حدود یک‌هزار و ۴۰۰ تن افزایش یابد.

دشتیان‌نسب با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد ذخایر میگوی خلیج فارس استان بوشهر ببری سبز است خاطر نشان کرد: این گونه میگو از بهترین انواع میگوی خلیج فارس به شمار می‌رود و بقیه میگو از گونه سرتیز است.

برخورد با صیادان متخلف

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صید و صیادی از مهمترین ظرفیت‌های استان بوشهر است که هر سال حد ود ۶۰ هزار تن آبزیان خوراکی و غیر خوراکی توسط صیادان استان صید می‌شود.

عباسعلی زنده‌بودی با اشاره به اجرای طرح دریابست برای حفظ ذخایر آبزیان در خلیج فارس بیان کرد: برخی صیادان در فصل‌های ممنوعه اقدام به صید می‌کنند که تلاش شده تا برخورد لازم با این صیادان انجام شود.

وی بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای برخورد مناسب با شناورهای متخلف که ذخایر آبزیان را تهدید می‌کنند تاکید کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین راهکارها ساماندهی شناورهای بدون هویت است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با توجه به تنوع گونه‌های آبزی در خلیج فارس و دریای عمان تلاش می‌شود با اجرای طرح دریابست در زمان تخم ر یزی گونه‌های آبزیان کف‌زی از این گونه‌ها محافظت شود.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.