تاریخ انتشار : 1398/3/13 چاپ خبر
قابلیت‌های بی‌نظیر ساحل و دریا؛

آبزی‌پروری در استان بوشهر تقویت شود/ استفاده از ظرفیت خلیج فارس

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه آبزی‌پروری است و در این راستا باید با استفاده از ظرفیت‌ها زمینه توسعه پرورش ماهی و میگو در استان فراهم شود.

به گزارش جنوب 24؛ استان بوشهر دارای بیش از ۷۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با خلیج فارس است؛ خلیج فارسی که منبعی بی نظیر از ظرفیت‌ها است و از گذشته دور تاکنون دریایی پربرکت برای این مردم بوده است.

مردم از قدیم‌الایام از این دریای پرخیر و برکت برای صید و صیادی و تجارت استفاده کرده و در گذشته نه چندان دور فعالیت‌های حوزه انرژی نیز به مشاغل مرتبط با خلیج فارس اضافه شده است.

اما اینها همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خلیج فارس نیست؛ خلیج فارسی که به تنهایی می‌تواند علاوه بر تأمین همه نیازهای اشتغال استانی همچون بوشهر، برای کل کشور تولید اشتغال و درآمدزایی داشته باشد.

یکی از مزیت‌ها و قابلیت‌های قابل‌توجه خلیج فارس، آبزی‌پروری است که هر چند در سال‌های اخیر تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است ولی هنوز هم ظرفیت‌های استفاده نشده بی‌شماری وجود دارد.

در حالی که اشتغال یکی از نیازهای اساسی کشور محسوب می‌شود، تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌های آبزی‌پروری می‌تواند زمینه رونق اشتغال، تقویت تولید داخلی و ایجاد درآمدهای داخلی و ارزی را فراهم سازد.

افزایش تولید ماهی در قفس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تلاش گسترده برای تقویت آبزی‌پروری در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: توسعه طرح‌های پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس را با جدیت دنبال می‌کنیم.

محمدتقی منوچهری به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان بوشهر در عرصه آبزی‌پروری اشاره کرد و ادامه داد: یکی از طرح‌های مهم مد نظر ما پرورش ماهی در قفس در دریا است که دو طرح در دو سال گذشته اجرا شده است.

وی ظرفیت وارد مدار شده این دو طرح را ۱۱ هزار تن عنوان کرد و افزود: سال گذشته چهار هزار تن ماهی پرورش در استان شامل دو هزار و ۸۰۰ تن ماهی پرورشی در دریا و هزار و ۲۰۰ تن در استخرهای ساحلی تولید شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر از افزایش ظرفیت پرورش ماهی در قفس در دریا به میزان ۱۰ هزار تن خبر داد و بیان کرد: برای اجرای این پروژه به ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است.

ایجاد سایت‌های جدید پرورش میگو

منوچهری از توسعه طرح‌ها و سایت‌های پرورش میگو در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: استان بوشهر در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ سایت پرورش میگو در استان خاطرنشان کرد: سال گذشته پرورش میگو در سطح چهار هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی ساحلی استان انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر از اجرای سه سایت به مساحت سه هزار و ۵۰۰ هکتار و دو سایت ۸۰۰ هکتاری برای اجرای پرورش میگو خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌ها بیانگر افزایش تولید میگوی پرورشی در سال جاری است.

تقویت طرح‌های آبزی پروری در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از توسعه و تقویت طرح‌های آبزی‌پروری در استان به عنوان یکی از اولویت‌های مهم نام برد و گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه آبزی‌پروری دارد که باید استفاده شود.

رضا عوض‌پور با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس در دریا اضافه کرد: تقویت برنامه‌های شیلاتی به ویژه تکمیل حوزه آبزی‌پروری، پرورش ماهی در قفس در دریا و پرورش میگو در اراضی ساحلی مورد تاکید است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح‌ها علاوه بر اینکه در زمینه درآمدزایی دارای اهمیت است، زمینه توسعه اشتغال و رفع مشکل بیکاری را نیز فراهم می‌سازد که حمایت لازم را از این برنامه‌ها خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر افزود: تلاش می‌شود با اختصاص اعتبارات مناسب ضمن رفع مشکلات طرح‌های آبزی‌پروری موجود، زمینه توسعه این طرح‌ها فراهم شود.

افزایش تولید میگوی پرورشی

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه استان بوشهر نیمی از میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند اظهار داشت: تلاش می‌شود تا شاهد روند مستمر افزایش تولید میگو در استان باشیم.

عباسعلی زنده‌بودی میزان افزایش تولید میگو در سال گذشته را ۴۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای طرح‌های تکمیلی و توسعه‌ای تلاش شده تا امسال نیز شاهد افزایش میزان تولید میگوی پرورشی در استان باشیم.

وی با اشاره به رتبه نخست استان بوشهر در زمینه سطح زیرکشت و تولید میگوی پرورشی در سطح کشور اضافه کرد: در سال جاری پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت میگوی پرورشی رفته است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از پیش‌بینی ذخیره‌سازی دو میلیارد قطعه بچه میگو در مزارع استان تا پایان فصل ذخیره‌سازی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد افزایش تولید میگوی پرورشی و تولید ۲۷ هزار تن میگو باشیم.

وی محل فروش محصول میگوی استان بوشهر را بازارهای داخلی و صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپا، ویتنام و روسیه عنوان کرد و افزود: تلاش می‌شود با افزایش طرح‌های پرورشی میزان تولید میگوی پروری استان بوشهر به ۴۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

ظرفیت‌های بی‌نظیر استان بوشهر و سواحل پربرکت خلیج فارس باید استفاده شود؛ ظرفیت‌های بی‌شمار دیگری نیز وجود دارد که تاکنون بلااستفاده مانده است و باید برای تقویت تولید و توسعه اشتغال مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظرات

هیچ نظری در مورد این خبر تاکنون ثبت نشده است.